Sex pass i veckan gav ”intressant fynd”

Gruppjoggning i Stockholm 2017.
Gruppjoggning i Stockholm 2017. Foto: Hasse Holmberg/TT

Att träna utan att ändra sin kost är ett ineffektivt sätt att gå ner i vikt. Men en ny studie visar att det kan gå att få effekt – om vi tränar tillräckligt mycket. Överviktsforskaren Erik Hemmingsson är dock skeptisk.

Under strecket
Publicerad
Fransmannen Jeremy Chardy föll i Miami Open, men kan trösta sig med att tennisspelare lever i snitt tio år längre än en ickemotionär.

Fransmannen Jeremy Chardy föll i Miami Open, men kan trösta sig med att tennisspelare lever i snitt tio år längre än en ickemotionär.

Foto: Gary I Rothstein/UPI
Annons

När vi tränar gör vi oss visserligen av med kalorier – vilket i teorin borde leda till att vi går ner i vikt. Men så lätt är det inte. Vi blir nämligen också hungrigare när vi motionerar – och äter därför mer. Tidigare studier har visat att det är allt ifrån enkelt att bli av med övervikt enbart genom att börja motionera. En del går till och med upp i vikt.

Men det verkar finnas en gräns för hur mycket vi tenderar att kompensationsäta. En ny studie gjord av den amerikanska forskaren Kyle Flack vid University of Kentucky visar att 5–6 timmars motion i veckan kan skapa ett kaloriunderskott som faktiskt kan leda till viktnedgång.

Annons
Annons
Annons