Sex köpstarka trender

Nya konsumtionsmönster under 2012 ger nya möjligheter för kreativa entreprenörer och varumärken, i skuggan av finanskrisande länder. Det tror i alla fall det globala trendspaningsföretaget Trendwatching.com som har identifierat de viktigaste konsumtions- och konsumenttrenderna för 2012. Här är ett urval av dem.

Publicerad
Fem tips på prisvärd lyx.

Fem tips på prisvärd lyx.

Foto: MONTAGE SVD
Dyra kläder, väskor, accessoarer och skor – här i Köpenhamnsbutikerna Mulberry, Collage på varuhuset Illum i Köpenhamn, och Bottega Veneta – säljer bättre och bättre. Till exempel har försäljningen av skor i lyxsegmentet har gått upp med 25 procent sedan 2009.

Dyra kläder, väskor, accessoarer och skor – här i Köpenhamnsbutikerna Mulberry, Collage på varuhuset Illum i Köpenhamn, och Bottega Veneta – säljer bättre och bättre. Till exempel har försäljningen av skor i lyxsegmentet har gått upp med 25 procent sedan 2009.

Foto: DANIEL NILSSON
Mamnul Islam, 29, student, Nacka.
Md Zakire Lossain, 29, student, Sollentuna.
De två har med sig en lång lista över saker att handla. Köttbullar, grönsaker och typiska ingredienser från Bangladesh är några av punkterna.
”På tisdag börjar vi med sallad tidigt på morgonen. Sedan äter vi en massa mat. Biriyani är en typisk eidrätt med ris, biff och bönor”, säger Mamnul Islam.

Mamnul Islam, 29, student, Nacka. Md Zakire Lossain, 29, student, Sollentuna. De två har med sig en lång lista över saker att handla. Köttbullar, grönsaker och typiska ingredienser från Bangladesh är några av punkterna. ”På tisdag börjar vi med sallad tidigt på morgonen. Sedan äter vi en massa mat. Biriyani är en typisk eidrätt med ris, biff och bönor”, säger Mamnul Islam.

Foto: INGVAR KARMHED
Ipad 2.

Ipad 2.

Foto: STEFAN GUSTAVSSON
Annons

Varuhus, lyxbutiker, flygbolag, hotell, nöjesfält, kulturinstitutioner, ja, hela städer och nationer världen över bugar och rullar ut röda mattan för de nya superkonsumenterna. Kunderna är kejsare och kommer från Kina.

Under 2012 kommer företag världen över att fortsätta överösa kinesiska kunder och besökare med ännu mer skräddarsydd service. Alla vill få kineserna att trivas, på deras eget språk och med deras egen mat. Om de kinesiska turisterna ens märker att de varit utomlands spenderar de i alla fall pengar. Till exempel har Hilton en speciell service för kineser på 30 hotell över hela världen med skräddarsydd service på mandarin, kinesiskt te, kinesisk tv och kinesisk frukostbuffet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons