Annons

FabrikenSevärd berättelse om ett Ryssland i förfall

Denis Shvedov i ”Fabriken”.
Denis Shvedov i ”Fabriken”. Foto: Njutafilms

I ”Fabriken” är ondskan, en kallhamrad kapitalist, så schabloniserad att filmens regissör måste problematisera de goda krafterna.

Under strecket
Publicerad

En grupp arbetare bestämmer sig för att agera för inkomstutjämning och kidnappar fabriksägaren Kalugin.

Foto: Njutafilms Bild 1 av 1

Är man rik och välmående på film, så är man ju mer eller mindre definitionsmässigt en skurk. Den kopplingen torde vara om möjligt än mer självklar om man dessutom är rik och välmående i en film som utspelar sig i dagens Ryssland. Oligarken Kalugin i Jurij Bykovs ”Fabriken” gör härvidlag ingen besviken.

Detta kallhamrade kapitalistsvin betalar sina arbetare svältlöner i den mån han betalar dem alls; i tid gör han det hur som helst inte. Han återinvesterar ingenting alls i filmtitelns stora, rostiga fabrik därute på den deprimerande gråvåta landsbygden, och när lönsamheten sviktar meddelar han sitt beslut om nedläggning utan påtaglig medkänsla. Och själv smörjer han minsann kråset med regionens dignitärer – tillsatta av honom själv, för övrigt. Alla dansar efter hans pipa.

Annons
Annons
Annons