Annons

Katarina Andersson: ”Skäl”Serena meditationer utförda med pensel

Katarina Andersson, ”Pir II”, äggoljetempera på duk.
Katarina Andersson, ”Pir II”, äggoljetempera på duk. Foto: Gerry Johansson

Katarina Anderssons måleri har en lyskraft som kommer inifrån. Stillsamt för de in betraktaren i en bildvärld med känsla för det översinnliga.

Publicerad

Fullersta Gård ligger naturskönt i Fullerstaparken. Husets historia sträcker sig tillbaka till 1651. Utställningslokalerna som anordnats här skiljer sig också från den klassiska ”vita kuben”. Träpanelerna på väggarna och de dekorerade kakelugnarna ger karaktär åt rummen.

Katarina Anderssons subtila måleri trivs här. Det är som om det moderna anropade sina förfäder. Uttrycket är stillsamt. Formerna är sparsmakade. Större och mindre fyrkanter överlappar varandra. Inget dominerar över något annat. Flortunna lager av färg läggs i transparenta skikt. Blekrosa, blått och beige glider in i varandra och gifter sig till nya nyanser. Genom att addera vitt minskar Katarina Andersson intensiteten och ökar ljusstyrkan. Verkens lyskraft tycks komma inifrån, från själva bildytan som om den var upplyst underifrån. Det finns en paradox här. Varje verk kan avläsas som en platt yta som inte representerar något annat än sig själv. Färgskikten skapar samtidigt en flerdimensionell rymd som kan bli en projektionsyta på samma sätt som monokromt måleri, fött ur den anrika ikontraditionen.

Katarina Andersson, ”Dröm”, äggoljetempera på duk.

Foto: Gerry Johansson Bild 1 av 2

Katarina Andersson, ”Piren (Nära det avlägsna)”, äggoljetempera på duk.

Foto: Gerry Johansson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons