Annons

Viktor Lundquist:Ser vi slutet på virala påverkanskampanjer?

Netflix har i dag uppskattningsvis 150 miljoner prenumeranter, och fortsätter att öka.
Netflix har i dag uppskattningsvis 150 miljoner prenumeranter, och fortsätter att öka. Foto: Elise Amendola/TT

Framtidens nyhetsrapportering kan mycket väl komma att domineras av Netflix och Spotify, snarare än traditionella medier.

Publicerad

De senaste åren har begrepp som faktaresistens, fake news och bekräftelsebias blivit allt vanligare. Inte sällan brukar dessa omnämnas i sammanhang där man diskuterar fenomenet att allt fler väljer bort traditionella och etablerade medier när de söker information och nyheter.

Det är tydligt att den särställning som etablerade medier för några decennier sedan åtnjöt inte längre är gällande, även om dessa mediers sviktande förtroendesiffror ibland överdrivs. Till exempel är den svenska allmänhetens förtroende för public service fortfarande högt, något som är tydligt både i årets förtroendebarometer och färska opinionsundersökningar. I debatten kan det dock ibland alltså något missvisande låta som att public service, och andra tunga etablerade medier, helt förlorat allmänhetens förtroende.

Annons
Annons
Annons