Annons
Recension

FiskarenaSensuellt och tätt på Confidencen

Under strecket
Publicerad

Lika säkert som att juli följs av augusti, återfinns den turnerande ensemblen Stockholm 59 North i augusti på sitt hemmaresidens Confidencen, Ulriksdal. Dansarna är solister från Kungliga Baletten; en kärntrupp marknadsförare av svensk dans nationellt och internationellt.
För tredje året i rad framförs succén ”Fiskarena”, en charmfull 1700-talsbalett som får det att spritta i fötter och skrattmuskler. Per-Arthur Segerström och Istvan Kisch är bevisligen årgångar som vinner på att lagras, Jan-Erik Wikström och Mia Stagh ett glittrande kärlekspar som går segrande ur äktenskapskarusellen.

Förstklassig dans är nye konstnärlige ledaren Johannes Öhmans paroll – med särskild tonvikt på det nyskapande. I sitt första egna program har han vänt sig till Maurice Causey och Yuri Zhukov, båda verksamma som balettmästare och pedagoger vid Kungliga Baletten. Här finns således den viktiga förtrogenheten med dansarna. Causey från USA och Zhukov från Ryssland representerar skilda skolor och stilarter, vilket tydligt avspeglar sig i deras respektive alster.
I ”Fleeting visions” tar Causey oss via Prokofjevs stämningsmättade pianoklanger till ett pas de cinque i modern stil. En fingerfärdig rörelselek à la Forsythe för tre kvinnor och två män. Långsträckta armar vajar i luften i takt med bålens svängningstal. Ömsom lojt utmanande, ömsom ålsnabbt undflyende. Koreografin bärs av en smidig plastik som håller sig inom det förväntade och stannar vid övningens yta. Dock skapas en behaglig atmosfär och Causey tar väl tillvara dansarnas egenarter. Nikolaus Fotiadis muskulösa dans står fint mot Karin Forslinds blonda svalka. Tim Matiakis kvicksilversnabba attacker matchar Magdalena Irigoyens gäckande inviter och det är en njutning att betrakta Katariina Laitakaris musikaliska frasering.

Annons
Annons
Annons