Annons

X&YHögsta betyg: Odell gör svensk film smartare

Mikael Persbrandt och Anna Odell.
Mikael Persbrandt och Anna Odell. Foto: Triart

”X&Y” är en undersökning av identiteter som till stora delar fokuserar på sex. Anna Odell lyckas få sensationellt mycket sagt och gjort och Mikael Persbrandt leker glatt med sitt ökändisskap i höstens mest haussade svenska film.

Under strecket
Publicerad

Persbrant och Odell med alter egon: Shanti Roney, Thure Lindhardt, Trine Dyrholm, Sophie Gråböl, Vera Vitali och Jens Albinus.

Foto: Nadja Hallström/Triart Bild 1 av 1

Anna Odell och Mikael Persbrandt både är och spelar sig själva i den film – ”X&Y” – som måste vara höstens mest haussade, eller åtminstone den mest insvepta i mystifierande skriverier som förlorar sig i frågor om vad som är ”på riktigt” och vad som ”bara” är ”fiktion”. Ligger de med varandra ”på riktigt”? Blir hon gravid ”på riktigt”? Är det han som är pappa till hennes barn ”på riktigt”?

Men exakt den här sortens frågor är, vill jag påstå, felställda, vilket filmen kraftfullt signalerar redan från första rutan. Vad Odell (regi, manus, huvudroll) med list och lekfullhet utforskar är snarast hur ”fiktion” och ”på riktigt” samspelar så till den grad att gränsen vid närmare påseende blir så porös och genomsläpplig att den inte längre markerar något relevant eller ens intressant.

Annons
Annons
Annons