Annons
X
Annons
X

Seniormobilen blir smart

Doro har skapat en egen liten nisch på mobilmarknaden med sina telefoner för seniorer. Nu siktar man på att bredda målgruppen med den första smarta mobiltelefonen för seniormarknaden.

[object Object]
Industridesignern Jan Puranen skissar på nya Doro-modeller. företagets telefonsortiment, som är inriktat mot äldre användare, ska utökas med en än mer avancerad variant. Foto: TOMAS ONEBORG

NY INRIKTNING

Under det fjärde kvartalet förra året rapporterade Doro en försäljning på 263,5 miljoner kronor med ett resultat på 30 miljoner kronor. Mobilsidan stod för en bra bit över 80 procent av försäljningen.

Hittills har man sålt drygt 2,5 miljoner telefoner – en liten fläck i statistiken för de vanliga mobiltillverkarna, men mer än tillräckligt för att säkra en position som marknadsledande inom seniornischen.

Nu talar företagets vd, Jérôme Arnaud, om att företaget ska ta nästa steg. Och precis som den övriga mobilvärlden handlar det om att ta steget in i appvärlden – med en egen smartphone och en egen appbutik.

Annons
X

– Evolution är något nödvändigt. Kanske inte för stunden, men i det längre perspektivet. Det är bättre att vi går in och försöker skapa en marknad nu, i stället för att försöka täppa till ett hål när behovet redan finns, säger han.

En del av strategin är molntjänsten Doro Experience, som är resultatet av förra årets förvärv av franska Prylos. Med tjänsten blir det enkelt för anhöriga att administrera telefonen – det vill säga lägga till och ta bort sådant som kontakter, bilder och kalenderuppgifter – på distans.

Men det är kommande mobiltelefonen Phoneeasy 740 som står i centrum för den nya strategin. Den smarta telefonen lanserades på mobilmässan i Barcelona häromdagen. SvD Näringsliv fick se ett tidigt exemplar på designbyrån Ergonomidesign i mitten av februari.

– Det är en enkel telefon som även är enkel att använda. Det är inget som vilket företag som helst kan göra. Vi är inget forsknings- och utvecklingsföretag, vi är ett företag med användarupplevelsen i centrum, säger Jérôme Arnaud.

Precis som Lundabolagets övriga telefoner är Phoneeasy 740 framtagen i samarbete med designbyrån Ergonomidesign. Precis som tidigare har man börjat designprocessen med att undersöka vad målgruppen vill ha, och vad de kan hantera.

Det visade sig att den traditionella smartphonedesignen med tryckkänslig skärm inte är optimal. Inte bara för att den kan vara ovan och förvirrande för många som använt en vanlig mobiltelefon tidigare, utan framför allt för att det är svårt att mata in siffror och text med tillräcklig precision på de små knappar som finns på ett virtuellt tangentbord. Således har Phoneeasy 740 både pekskärm och en utskjutbar knappsats.

Samtliga funktioner i telefonen går att sköta från knapparna, men något skärmtangentbord finns inte. Den relativt lilla skärmen på 3,2 tum skulle ge väldigt små ikoner att trycka på. Hela gränssnittet bygger på att alla grafiska element som man kan trycka på är stora och där hela ytan är klickbar.

– Det är spännande att ta steget till smartphones. Det är en möjlighet för oss att positionera oss som mer än bara en tillverkare av telefoner med stora knappar, säger Jérôme Arnaud.

Annons
Annons
X

Industridesignern Jan Puranen skissar på nya Doro-modeller. företagets telefonsortiment, som är inriktat mot äldre användare, ska utökas med en än mer avancerad variant.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X