Annons

Träna och äta sent är slitsamt för kroppen

Sen träning på ett gym i Stockholm.
Sen träning på ett gym i Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT

Nattarbete, sömnbrist och ätande på udda tider ge stora negativa hälsoeffekter.

– Försök att äta vid ungefär samma tid och under dagtid oavsett skift, råder Maria Lennernäs Wiklund, som är aktuell med en studie på området.

Under strecket
Publicerad

Rubbad dygnsrytm kan leda till många problem.

Foto: Mikael Andersson/TT Bild 1 av 2

Hjärnan vill ha förutsägbarhet och kroppen mår bra av att veta när det är dags för mat, sömn och fysisk aktivitet, menar Maria Lennernäs Wiklund.

Foto: Jurek Holzer Bild 2 av 2

Den circadiana rytmen – dygnsrytmen – styrs framför allt av ljus och mörker, men även av tidpunkter för mat och sömn. Hos personer som i sitt arbete exempelvis flyger mellan olika tidszoner eller jobbar skift störs denna rytm.

– Att äta när kroppen är inställd på dygnsvila innebär att det kommer mat vid en tidpunkt då hjärnan har talat om för kroppen att det är fasta, lågt blodtryck och vila som gäller, säger Maria Lennernäs Wiklund, som är docent i näringslära vid Högskolan i Gävle.

Annons
Annons
Annons