X
Annons
X

"Semlan är bageribranschens livboj"

Kär bulle med många namn – semla, fastlagsbulle eller fettisdagsbulle. Den är, tillsammans med kanelbullen, vårt populäraste bakverk och utan den skulle många bagerier ha svårt att klara sig.

– Semlan är bageribranschens livboj, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.

Försäljningen av fastlagsbullar, som i princip pågår i tio veckor från nyår till påsk, motsvarar en tredjedel av bagerinäringens intäkter.

Enligt Martin Lundell har inga andra bakverk en liknande status och förra året tangerades rekordet då 58 procent av svenskarna åt minst en semla på fettisdagen.

Trots experimenterande med nya varianter är det ändå den klassiska semlan som säljer bäst. Arkivbild.

Foto: Bertil Ericson/TT Bild 1 av 2

Martin Lundell vd Sveriges bagare och konditorer. Pressbild.

Foto: Sveriges bagare och konditorer Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X