Ulf Bjereld:Sedlighetens gränser avslöjar tidsandan

Osedligt, ocensurerat: Jean Harlow och Clark Gable i ”pre code”-filmen ”Red dust” från 1932.
Osedligt, ocensurerat: Jean Harlow och Clark Gable i ”pre code”-filmen ”Red dust” från 1932. Foto: Alamy

Den mer eller mindre frivilliga självcensur som tillämpas säger mycket om en epoks moraliska och ideologiska maktordning. En film som gjordes i två versioner – före respektive efter införandet av den så kallade produktionskoden – speglar samhällsutvecklingen i 1900-talets USA.

Under strecket
Publicerad
Affischerna till ”Red dust” respektive ”Mogambo”.

Affischerna till ”Red dust” respektive ”Mogambo”.

Foto: Alamy
Annons

I dagarna har det gått tio år sedan riksdagen, den 2 december 2010, beslöt att den svenska filmcensuren skulle avskaffas. Beslutet fattades under bred politisk enighet. Den tekniska utvecklingen innebar att film inte längre i huvudsak sågs på bio och Statens biografbyrå hade heller inte sett sig nödgade att klippa i någon film sedan 1995.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons