Se upp – dragkrok ofta otillåtet på miljöbilar

Svenska bilägare gillar att använda sina bilar som draghästar – av släpvagnar, husvagnar och båttrailers till exempel. Men på många av de populära elektrifierade bilarna får inte dragkrok monteras.

Under strecket
Publicerad
Mercedes första elbil hade världspremiär i Stockholm tidigare i höstas. Den får dra 1 800 kilo.

Mercedes första elbil hade världspremiär i Stockholm tidigare i höstas. Den får dra 1 800 kilo.

Foto: Daimler AG
Laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo med lastbilsstark drivkälla får inte ha dragkrok. Synd – annars hade det kunnat bli rejält drag mellan campingplatserna.

Laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo med lastbilsstark drivkälla får inte ha dragkrok. Synd – annars hade det kunnat bli rejält drag mellan campingplatserna.

Foto: Eric Lund/TT
Teslas halvkombi, Model S, är inte tillåten för dragmontering. Suven Model X får däremot dra hela 2 250 kilo.

Teslas halvkombi, Model S, är inte tillåten för dragmontering. Suven Model X får däremot dra hela 2 250 kilo.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

En hybrid- eller elbil står högt på många förmånsbilisters önskelista. Men det finns ett och annat att se upp med. Det är till exempel inte självskrivet att den laddbara bilen får dra lika tunga släpvagnar som en vanlig bensin- eller dieselbil. I många fall är det inte ens tillåtet eller möjligt att montera dragkrok.

Husvagnen kanske inte kan få åka med längre. Båten som ska till och från iläggningsplatsen kanske blir kvar hemma på tomten. Måhända blir även den lilla obromsade släpkärran som brukar frakta ris och sopor till återvinningsstationen obrukbar. Cykelhållaren som så enkelt monteras på dragkroken likaså – trots att den är fjärilslätt i jämförelse.

Annons
Annons
Annons