”Längre utbildningar gynnar inte lärandet”

Högskolan borde korta grundutbildningen och i stället erbjuda fler möjligheter till utbildning under hela livet – som deltid parallellt med jobbet eller i regelbundet åter­kommande perioder på heltid, skriver författarna.
Högskolan borde korta grundutbildningen och i stället erbjuda fler möjligheter till utbildning under hela livet – som deltid parallellt med jobbet eller i regelbundet åter­kommande perioder på heltid, skriver författarna. Foto: Anders Wiklund/TT

I dag tenderar utbildningarna att bli allt längre, medan kunskapen föråldras allt fortare. Högskolan borde korta grundutbildningen och i stället erbjuda fler möjligheter till utbildning under hela livet, skriver representanter för tankesmedjan Digital Utmaning som vill att regeringen utreder det livslånga lärandet.

Publicerad
Annons

Digitaliseringen skapar stora förändringar i samhället när automatisering och robotisering utvecklar både varu- och tjänsteproduktionen. Allt smartare system tar över rutinmässiga arbetsuppgifter medan arbetskraften rör sig mot mer komplexa och kreativa uppgifter. Omställningstakten är hög, vilket ställer större krav på ständig utbildning. Ska vi lyckas anpassa arbetskraften till de snabba förändringarna måste vi ha ett utbildningssystem som medger lärande hela livet, inte bara de första 20 åren.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons