Annons
X
Annons
X

Kritiserad SD-reklam tas inte ned

SD-kampanjen i Stockholms tunnelbana upprör många resenärer och anses vara ”rasistisk”. Storstockholms lokaltrafik, SL, hänvisar till sina riktlinjer och låter reklamen sitta uppe.

SD:s SL-reklam

Under måndagen sattes affischer, som en del i SD:s valkampanj inför EU-valet nästa vecka, upp i tunnelbanan.

På annonserna går det bland annat att läsa: ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator” – ett budskap som har retat upp många av SL:s resenärer.

**Under de två **dagar som kampanjen än så länge har suttit uppe har SL tagit emot många reaktioner från upprörda resenärer.

Annons
X

– Vi har fått ta emot många synpunkter från resenärer, speciellt på sociala medier. De ger uttryck för att affischerna bör plockas ner för att de är ”rasistiska”, säger Jesper Pettersson, pressansvarig för trafikförvaltningen och SL i Stockholms läns landsting.

Enligt SL:s riktlinjer för reklam är SD:s kampanj tillåten i kollektivtrafiken, liksom att andra politiska partier har rätt att göra reklam och dela sina budskap.

– Vi tillåter politisk reklam i våra miljöer. Och den här reklamen ska bedömas som all annan reklam i våra riktlinjer.

För att reklam inte ska tillåtas krävs det att den är stötande, sedlighetssårande eller störande mot folkgrupp. Alkohol- och tobaksreklam accepteras inte heller.

Jesper Pettersson säger att man under dagen har tittat närmare på den aktuella kampanjen, men att man inte har hittat något som motiverar att plocka ner den.

Med tanke på den respons ni har fått ta emot kan väl kampanjen anses som stötande?

– Jo, men det måste vägas mot politiska partiers rätt att framföra sina budskap, säger Jesper Pettersson.

Så affischerna kommer sitta kvar?

– De kommer att sitta kvar.

Jesper Pettersson säger vidare att SL har svarat på kritiken på sociala medier genom att presentera hur de ser på saken via sina riktlinjer.

SD:s valkampanj kommer att sitta uppe i två veckor.

Annons
Annons
X
Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X