Annons

SD dominerar på sociala medier

Messenger, Twitter, Instagram, Facebook och Snapchat – det finns många plattformar för partierna att välja mellan. Arkivbild.
Messenger, Twitter, Instagram, Facebook och Snapchat – det finns många plattformar för partierna att välja mellan. Arkivbild. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Sociala medier har det senaste decenniet blivit ett allt viktigare verktyg för partier att nå ut till väljare.

Sverigedemokraterna är de som lyckas bäst, visar nya siffror.

Frågan är hur avgörande det blir för valet i september.

Under strecket
TT TT
Publicerad

Mediestrategen Brit Stakson. Arkivbild.

Foto: Erik Mårtensson/ TTBild 1 av 1

Mediestrategen Brit Stakson. Arkivbild.

Foto: Erik Mårtensson/ TTBild 1 av 1
Mediestrategen Brit Stakson. Arkivbild.
Mediestrategen Brit Stakson. Arkivbild. Foto: Erik Mårtensson/ TT

Med dyster musik i bakgrunden och orden "ni socialdemokrater, ni moderater och ni i svensk media hade fel..." inleder SD:s partiledare Jimmie Åkesson partiets kampanjvideo som visat över 770 000 gånger sedan den lades upp för tre månader sedan. Socialdemokraternas valfilm, med lite peppigare musik och Stefan Löfven som inleder med orden "vi ska framåt, tillsammans", har skrapat ihop knappt 4 000 visningar, på tre veckor.

Annons
Annons
Annons