Recension

Beatrice och BenedictScrewballkomedi i renässanstappning

Foto: Petter Magnusson
Publicerad
Annons

Med bara några veckors mellanrum har två operor av stora 1800-talstonsättare fått sin extremt försenade Sverigepremiär. Bägge bygger på Shakespearekomedier: i slutet av maj spelades för första gången Wagners ”Kärleksförbudet” på lilla Årsta teater, och nu ges på Läckö slott Berlioz sista opera ”Beatrice och Benedict” från 1862.

I Wagners fall rör det sig om ett tidigt verk som inte kan mäta sig med hans senare produktion, medan Berlioz opera skrevs av en mogen konstnär och utgör kulmen på hans musikaliska karriär. Det är obegripligt varför att ett så oemotståndligt stycke har fått vänta mer än 150 år på sin svenska premiär, inte minst med tanke på vilken stark ställning den franska operarepertoaren hade i Sverige under denna tid.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons