Annons
X
Annons
X

Schysta bananer med en mörk historia

Allt går att sälja med mördande reklam, särskilt bananer. I Financial Times-kolumnisten Peter Chapmans bok Jungle Capitalists (Canongate 2007) kan man läsa om vad som antagligen är den blodigaste pr-kampanjen någonsin. United Fruits Company är företaget som gjorde bananen till fruktens Big Mac, samt gav namn åt det politiska styrelseskick som brukar kallas bananrepublik.

Det vill säga att ett multinationellt bolag kontrollerar en hel nation i maskopi med korrupta diktatorer. Det lilla krigshärjade landet Guatemala var länge en bananrepublik. Så 1950 hölls landets första demokratiska val i fredstid och folket utsåg den socialistiske Jacobo Arbenz Guzmán till president. Denne beslutade att staten skulle ta över en del av United Fruits landarealer och ge dem tillbaka till folket. Det var ett populärt beslut hos landets fattiga bönder, men inte bland direktörerna på United Fruits.

De vände sig till Sigmund Freuds systerson, pr-konsulten Edward Bernays. Mannen som brukar kallas för ”pr-industrins fader”. I sin banbrytande bok Propaganda (1928) argumenterar han för att det kollektiva medvetandet måste manipuleras och formas av en upplyst elit. Allt för friheten, demokratin och allas vårt bästa. Som det pr-geni han var så såg han till att konflikten mellan United Fruits och president Arbenz inte kom att handla om bananer utan om den amerikanska demokratins säkerhet.

Via sin för ändamålet skapade nyhetsbyrå spred Bernays falska uppgifter i den amerikanska pressen om att Arbenz var en marionett styrd av Moskva och att Sovjet nu hade en bas för framtida anfall bara några hundra mil ifrån den amerikanska kusten.

Annons
X

Det dröjde inte länge innan en rebellarmé som tränats av CIA gick till anfall och dödade, torterade och rövade bort hundratusentals människor. I amerikanska tidningar skildrades den CIA-styrda militärkuppen som ett folks heroiska kamp för frihet. Den folkvalde presidenten flydde landet och ersattes av en med United Fruits samarbetsvillig militärjunta. Den fria världen kunde nu i trygghet fortsätta att äta billiga bananer. Särskilt vi i Sverige som ju äter mest bananer av alla.

Efter en serie sammanslagningar med andra bolag har United Fruits idag blivit Chiquita. Ett bolag som så sent som i våras bötfälldes av det amerikanska justitiedepartementet för att ha betalat ut miljonbelopp till Förenade självförsvarsstyrkorna, AUC. Den colombianska högermilisen är av USA stämplad som en terrororganisation och anklagas för systematiska massakrer, tortyr och kidnappningar i de områden Chiquita har sina plantager. Men det här vill naturligtvis inte bananjätten att jag ska bry mig om när jag trängs vid fruktdisken på Ica en fredagseftermiddag.

Därför låter de pr-firman Hill & Knowlton ringa runt och försöka tala de svenska journalister och bloggare som haft oskicket att skriva om den pågående rättsprocessen mot företaget till rätta. Dessutom har de försett sina bananer med ett klistermärke med en groda som symboliserar Chiquitas omsorg för djungelns djur och arbetarna på plantagerna. Ekotrenden i butikshyllorna är en välkommen utveckling. Men en liten gullig groda skriver inte om historien.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X