X
Annons
X

Gripens nästa strid: Affären hänger ännu i luften

Många miljarder står ännu på spel i Schweiz för försvarskoncernen Saab. Den politiska processen kring Gripenaffären där går trögt och en trolig folkomröstning hotar hela affären. Men regeringen står fast vid att Gripen är ett gott val, och tror att planen till sist landar på schweizisk mark. SvD Näringsliv inleder idag en granskning av framtiden för Jas Gripen, Sveriges största industriprojekt, som exportprodukt.

När den schweiziska regeringen en kall novemberkväll 2011 meddelade att man vill köpa 22 Gripen E för 3,1 miljarder schweizerfranc var det många som jublade. Både i Bern och i Linköping. Äntligen satte regeringen ner foten, och valde bort konkurrenterna. Efter fyra års övervägande var man övertygad om att Gripenplanen var bäst lämpade att ersätta landets F-5 Tigerplan.

Men sedan dess har orosmoln seglat in över affären. Politiska vänsterpartier och en majoritet av schweizarna protesterar mot att köpet är onödigt och tycker att pengarna ska satsas på utbildning och infrastruktur istället. Många ifrågasätter att det neutrala Schweiz behöver stridsflygplan överhuvudtaget, och undrar vad det militära hotet är.

Ett JAS 39C Gripen med ställen ute och efterbrännkammaren tänd på en flyguppvisning vid Eslövs flygplats.

Foto: JOHAN NILSSON/SCANPIX Bild 1 av 10

Flygplanet Jas 39 Gripen kraschar på Långholmen i Stockholm mitt under en flyguppvisning under Vattenfestivalen Ingen människa dödades.

Foto: BJÖRN LARSSON-ASK/SVD Bild 2 av 10

Håkan Buskhe, vd för Saab, poserar vid en modell av nya jas Gripen i Saabkontorets reception.

Foto: TOR JOHNSSON/SVD Bild 3 av 10

Övning i Kallinge 2012 med utländska deltagare.

Foto: INGVAR KARMHED/SVD Bild 4 av 10

Svensk JAS 39C Gripen startar från Sigonellabasen på Sicilien för uppdrag över Libyen 2011.

Foto: SERGEANT JOHAN LUNDAHL/FÖRSVARSMAKTEN Bild 5 av 10

En av många artiklar om olika utredningar kring Gripen. SvD Näringsliv skriver i mars 2013 om utredningen kring Gripen-affären i Sydafrika som tar ett nytt varv.

Foto: SVD Bild 6 av 10

Augusti 2012. Försvarsexportmyndighetens generaldirektör Ulf Hammarström (till höger) och marknadschef Joakim Wallin redogör för det ramavtal rörande Schweiz upphandling av 22 stycken JAS 39 Gripen som FXM och Schweiz skrivit på.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX Bild 7 av 10

Januari 2012. Generaldirektör Gyula Keszthelyi vid Ungerns motsvarighet till Försvarets Matrielverk och Svenska FMV:s generaldirektör Ulf Hammarström övervakas av Ungerns försvarsminister Csaba Hende och Sveriges försvarsminister Sten Tolgfors då de undertecknade ett förlängt JAS 39 Gripen avtal på Karlbergs slott i Stockholm på måndagen. Ungern har idag 14 Gripenplan. Det nya avtalet gäller fram till år 2026.

Foto: JONAS EKSTRÃMER/SCANPIX Bild 8 av 10

Oslo 2008. Norges statsminister Jens Stoltenberg och försvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen informerade på en presskonferens att regeringen ska ersätta F-16 med amerikanska F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF). Norges regering väljer därmed det amerikanska stridsflygplanet framför svenska JAS Gripen. ”Det är naturligtvis ett bakslag för våra ambitioner att utveckla mer nordiska lösningar”, säger Sveriges statsminister.

Foto: STIAN LYSBERG SOLUM Bild 9 av 10

Testpiloten Lars Rådeström i sin första Jas-krasch på Saabs landningsbana i Linköping 1989. Samme pilot flög även vid kraschen i Stockholm 1993.

Foto: SVT Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X