X
Annons
X
Fördjupning

Medietopp: Journalister bör vara föredömen

Som barn hade han två intressen: att skriva och affärer. I dag är han chef för Schibsteds nya mediedivision och därmed några av Skandinaviens största tidningar. Vem är Raoul Grünthal? Och hur ser han på de påstådda sexuella trakasserier som försatt Aftonbladet i djup kris?

Sedan september är Raoul Grünthal chef för dem liksom Schibsteds tillväxtmedier. Tidigare var han vd för Schibsted Sverige. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Kontorslandskapet är avskalat, liksom opersonligt. Inga oljemålningar eller inramade löpsedlar. Inget som stjäl fokus. Allt känns effektivt. Ett ledord i Mediesverige 2017.

Utsikten från Schibstedhuset blottar en dyster del av city ett tiotal våningar ner i regnet. I september delades den norska mediekoncernen i två divisioner. En för medieverksamheterna, där SvD ingår, och en för de – mer lukrativa – ”marknadsplatserna”, dit Blocket och dess internationella pendanger räknas. I branschen tolkades delningen som en fingervisning om en försäljning av medieverksamheterna. Raoul Grünthal tillbakavisar att det skulle vara aktuellt. Sedan september är han chef för dem liksom Schibsteds tillväxtmedier. Tidigare var han vd för Schibsted Sverige. Men han har aldrig varit särskilt publik, verkar inte så angelägen om att synas.

Som skribent i Finanstidningen gjorde Raoul Grünthal sig känd som en god stilist med analytisk blick. Men han har aldrig ångrat att han slutade skriva.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

”Jag tycker rent generellt att om man har en stark ställning, en viktig position, så är det något som man ska använda för att göra gott – inte tvärtom”, säger Schibsteds vd Raoul Grünthal.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X