Annons

Aftonbladet kan kapa 50 tjänster: ”Tuffa tider”

Foto: Tomas Oneborg

Stort tapp i annonsintäkter tynger det norska mediebolaget Schibsted, som bland annat äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet, i första kvartalet. Nettoresultatet var 385 miljoner norska kronor. Samtidigt ökade prenumerationerna med nästan 40 procent.

Under strecket
Direkt
Uppdaterad
Publicerad

Rörelsevinsten landade på 376 miljoner norska kronor (520) och intäkterna uppgick till 4,8 miljarder kronor (4,6). Aftonbladets intäkter minskade med 10 procent till 340 miljoner kronor. De digitala annonsintäkterna minskade med 25 procent, medan prenumerationsintäkterna ökade med 38 procent. Siffrorna för Aftonbladet Plus landade på 39 procent upp i mars.

Enligt Journalistförbundet ska förhandlingar om nedskärningar av antalet anställda på Aftonbladet starta inom kort. Aftonbladets ledning bekräftar nedskärningarna i ett pressmeddelande. Det rör sig om ett sparpaket på 100 miljoner kronor, och 50 tjänster som berörs. 

Annons
Annons
Annons