X
Annons
X
Musik
Recension

Gotland Chamber Music Festival Scheja låter det enkla vara stort

Puccinis enaktare ”Syster Angelica” spelades av Opera på Gotland på onsdagen. På bilden, från vänster, Sofie Almroth, Hélène Kimblad och Matilda Wahlund.
Puccinis enaktare ”Syster Angelica” spelades av Opera på Gotland på onsdagen. På bilden, från vänster, Sofie Almroth, Hélène Kimblad och Matilda Wahlund. Foto: Karl Gabor

Om ljuden som strömmar in i den öppna ruinen från det omgivande Visby förhöjer musikupplevelsen eller distraherar är upp till var och en att avgöra. Barnen som stojar utanför på gräset, de förvånade duvorna som flyger in genom de gapande tomma kyrkfönstren över oss, allt detta hör till Gotland Chamber Music Festival. Pianisten Staffan Schejas skötebarn firar 30 år denna sommar, i år som alltid med en musikerelit där många återkommer år efter år.

Så till exempel Mats Bergström. Har någon i Sverige gjort mer för den klassiska gitarren än han? Hans gitarr har en makalös förmåga att fungera i alla rum, även här i den öppna katedralen träder tonerna fram så distinkt och ändå mjukt. En helikopter på väg till lasarettet på Norderstrand lägger en bordun till Mikael Edlunds "Studi Preappenninici" för gitarr, en kort stund i exakt rätt tonart innan motorglissandot glider bort. Sedan dansar svalorna med diskanten i Chopins "Mazurka op 17 nr 4" i pianisten Peter Jablonskis exakta tappning.

Puccinis enaktare ”Syster Angelica” spelades av Opera på Gotland på onsdagen. På bilden, från vänster, Sofie Almroth, Hélène Kimblad och Matilda Wahlund.

Foto: Karl Gabor Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X