X
Annons
X
Den nyskrivna pjäsen ”Jeanne d’Arc” repeteras på Backa teater i Göteborg. Emelie Strömberg gör titelrollen, Nemanja Stojanovic (t h ) spelar munk.
Den nyskrivna pjäsen ”Jeanne d’Arc” repeteras på Backa teater i Göteborg. Emelie Strömberg gör titelrollen, Nemanja Stojanovic (t h ) spelar munk. Foto: Peter Claesson/SvD

”Vi är den modigaste teatern i Sverige”

Göteborg är en magnet för teaterintresserade som inte räds debatt. I höst kan publiken se satir om Stampen, fundera över begrepp som svenskhet och godhet. De yngre kan följa hur en Guds krigare för 600 år sedan slutade på bålet.

– Jag tror vi kan påstå att vi är den modigaste institutionsteatern i Sverige när det gäller risktagande, utbrister Pontus Stenshäll kaxigt när vi ses i hans överfulla arbetsrum några dagar före höstens säsongsstart.

På väggen hänger en 50-årspresent, ett porträtt föreställande honom själv som Estragon i ”I väntan på Godot”, hans sista uppsättning som regissör och konstnärlig ledare på Moment:teater i Stockholm. Sedan 2015 är han konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater och därmed ansvarig för vad 175 årsarbetare producerar på tre scener spelåret 2017.

Pontus Stenshäll är konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater. I höst är han aktuell med ”Utvandrarna” i egen scenografi av wellpapp. ”Vi lever i en tid med mycket ut- och invandring. Därför känns det viktigt att påminna om att nyligen var det vår verklighet.”

Foto: Peter Claesson/SvD Bild 1 av 8

Gertrud Larssons nya pjäs ”Tidningshuset som Gud glömde” tar utgångspunkt i Stampenkoncernens problem. Hon är känd för samtidssatiriska pjäser som ”Den flygande handläggaren”, ”Glasjesus” och ”Främling”, om Bert Karlsson, som Riksteatern stoppade 2016.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 8

Malin Stenberg repeterar ”Jeanne d’Arc” på Backa teater. Pjäsen utgår från de förhör som 165 män höll med Jeanne d’Arc år 1431, innan de beslutade att hon skulle brännas på bål. Uppsättningen vänder sig till såväl en ung som vuxen publik.

Foto: Peter Claesson/SvD Bild 3 av 8

Iskra Kostic som Jeanne d’Arcs lillasyster och Ramtin Parvaneh som killen från hembyn.

Foto: Peter Claesson/SvD Bild 4 av 8

Frida Röhl, konstnärlig ledare för Folkteatern Göteborg, sätter upp Brechts ”Den goda människan i Sezuan”. ”Konstens idé är att vi kan spegla oss i alla möjliga kroppar, situationer och tider. Därför kan en klassiker ha lika mycket att säga oss i dag som samtida pjäser.”

Foto: Lina Ikse, Folkteatern Göteborg Bild 5 av 8

Folkteatern sätter upp ”Den goda människan i Sezuan”. Barish Firatli, Joel Igor Hammad Magnusson, Pelle Grytt och Elisabeth Göransson repeterar.

Foto: Jonas Nyström Bild 6 av 8

Evin Ahmad inleder Folkteaterns nya satnisng Digital scen.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 7 av 8

Malin Persson och Pelle Grytt repeterar ”Den goda människan i Sezuan” på Folkteatern i Göteborg.

Foto: Jonas Nyström Bild 8 av 8