Den nyskrivna pjäsen ”Jeanne d’Arc” repeteras på Backa teater i Göteborg. Emelie Strömberg gör titelrollen, Nemanja Stojanovic (t h ) spelar munk.
Den nyskrivna pjäsen ”Jeanne d’Arc” repeteras på Backa teater i Göteborg. Emelie Strömberg gör titelrollen, Nemanja Stojanovic (t h ) spelar munk. Foto: Peter Claesson/SvD

”Vi är den modigaste teatern i Sverige”

Göteborg är en magnet för teaterintresserade som inte räds debatt. I höst kan publiken se satir om Stampen, fundera över begrepp som svenskhet och godhet. De yngre kan följa hur en Guds krigare för 600 år sedan slutade på bålet.

Publicerad

– Jag tror vi kan påstå att vi är den modigaste institutionsteatern i Sverige när det gäller risktagande, utbrister Pontus Stenshäll kaxigt när vi ses i hans överfulla arbetsrum några dagar före höstens säsongsstart.

På väggen hänger en 50-årspresent, ett porträtt föreställande honom själv som Estragon i ”I väntan på Godot”, hans sista uppsättning som regissör och konstnärlig ledare på Moment:teater i Stockholm. Sedan 2015 är han konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater och därmed ansvarig för vad 175 årsarbetare producerar på tre scener spelåret 2017.