Recension

Sara kulturhus”Scenerna är hjärtat i kulturhus helt byggt i trä”

Sara kulturhus i Skellefteå är ritat av White Arkitektkontor.
Sara kulturhus i Skellefteå är ritat av White Arkitektkontor. Foto: Jonas Westling/White

Det är onekligen av betydelse att visa på träets möjligheter, men det är också svårt att bryta våra tankemönster: narrativet om det högsta, största och snabbaste är fortfarande en säljande bild, även då det gäller klimatmedvetet byggande.

Under strecket
Publicerad
Jonas Westling
Foto: Jonas Westling
Jonas Westling
Foto: Jonas Westling
Jonas Westling
Foto: Jonas Westling
Jonas Westling
Foto: Jonas Westling
Annons

När jag besöker Sara kulturhus har verksamheterna ännu inte flyttat in. Det är lördag och bygget av kulturhuset pågår för fullt sista veckorna före öppning. Här, mitt i Skellefteå, står nu en av världens högsta träbyggnader som en reslig fond till det centrala Torget. Själva kulturhuset, uppkallat efter författaren Sara Lidman, fyller byggnadens lägre volymer med bibliotek, utställningsrum och flera ordentliga scenrum, medan höghusdelen rymmer ett hotell med tillhörande kafé, konferens, restauranger och spa.

Jag står i kulturhusets öppna foajé som blickar ut över Torget. Alla ytor omkring mig är av trä, inte minst de synliga stommarna. Det taktila materialet skapar en varm karaktär och inbjuder till beröring. Fyra sorters trä bygger upp huset, framför allt gran och furu från skogarna i regionen. 20 våningar uppburna av en stomme i trä: det här huset står inte bara mitt i staden, utan också mitt i samhällsdebatten när cementen, skogsbruket och kulturens återstart diskuteras.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons