X
Annons
X
Recension

The Misfits Starka bilder i Backas berättelse om källarhål

Backa Teater spelar "The Misfits", en mycket lokal och mycket europeisk berättelse inspirerad av Dostojevskij. Många bilder etsar sig fast, skriver SvD:s Sara Granath.

Maria Hedborg, Ove Wolf, Ramtin Parvaneh, Josefin Neldén, Ibrahim Faal, Nemanja Stojanovic, Ylva Gallon, Gunilla Johansson, Anna Harling och Hannah Alem Davidson i ”The Misfits”. Foto: Ola Kjelbye

Teater är mer än sina delar och ibland lyfter helheten högre än taket i skön förening med publiken. Så är det när Backa Teater efter 38 års verksamhet ger ”The Misfits”, en mycket lokal och mycket europeisk berättelse om de missanpassade. Det hela utspelar sig i en naken och anpassningsbar kub, där dörrar öppnas på glänt eller på vid gavel, eller sluter sig som i ett fängelse.

Allt börjar mycket sakligt med Maria Hedborgs redogörelse för teaterns födelse ur en stark vilja att nå ut till unga människor, världens missanpassade. Ulf Dohlsten ger det marxist-leninistiska perspektivet på verksamheten och talar om kravet att förändra världen. Det låter strängt, men poesin finns också med när han minns, och kliver in i en gammal succé, "Historien om en häst".

Maria Hedborg, Ove Wolf, Ramtin Parvaneh, Josefin Neldén, Ibrahim Faal, Nemanja Stojanovic, Ylva Gallon, Gunilla Johansson, Anna Harling och Hannah Alem Davidson i ”The Misfits”.

Foto: Ola Kjelbye Bild 1 av 2

Ove Wolf, Maria Hedborg, Josefin Neldén, Gunilla Johansson, Ulf Dohlsten, Ibrahim Faal, Ulf Rönnerstrand och Ramtin Parvaneh.

Foto: Ola Kjelbye Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X