X
Annons
X
Analys

Patricia Hedelius: ”Scanias sak borde vara Investors”

Den tyska lastbilsjätten Volkswagen utmanar essensen av svensk bolagsstyrning genom sitt maktmissbruk i Scania. Därmed finns en risk att Volkswagen drar med sig A- och B-aktiesystemet. Det kan få konsekvenser för de svenska investmentbolagen, däribland Investor, som är beroende av systemet för att behålla makten över en stor del av svenskt näringsliv.

Volkswagen har varit största ägare i Scania sedan Volvos misslyckade övertagande. 2006 försökte den tyska lastbilsjätten MAN lägga ett fientligt bud på Scania med Volkswagens gillande. Affären sprack, men 2008 köpte Volkswagen Investors post och ökade sitt ägande till dagens nivåer. Affären väckte stark kritik eftersom de övriga aktieägarna inte erbjöds att sälja till motsvarande pris som Investor. Många svenska aktieägare är fortfarande bittra över Volkswagens agerande, men också på Investor.

Volkswagen kontrollerar nu en överväldigande majoritet av Scanias röster, nästan 90 procent. Scanias angelägenhet kan väl i princip likställas med Volkswagens kan man tycka. Men de tyska fordonstillverkarnas röster motsvarar bara 60 procent av kapitalet i Scania. Det innebär att de övriga aktieägarna tillsammans har rätt till 40 procent av Scanias utdelningar och vinster. Varje beslut som Scanias styrelse tar gör alltså en väsentlig ekonomisk skillnad för aktieminoriteten.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X