SBS på jakt efter turkisk tv-kanal

Tv-bolaget SBS Broadcasting tar hjälp av sitt svenska dotterbolag Kanal 5 för att ta sig in på den turkiska tv-marknaden. Om Turkiet ändrar sina medielagar är man beredd att investera miljardbelopp i en lokal tv-kanal.

Under strecket
Publicerad
Annons

Turkiet kan bli det elfte landet inom mediekoncernen SBS Broadcasting. I alla fall om regeringen ändrar sina medielagar. På den Hollandsbaserade mediekoncernen är man beredd att investera miljardbelopp i ett köp av en tv-kanal i Turkiet.

– Marknaden växer snabbt och Turkiet är ett stort land med 70 miljoner invånare, säger Manfred Aronsson, vd för Kanal 5.
I början av förra veckan deltog han och SBS vd Markus Tellenbach i Swedish Business Day, ett evenemang i Exportrådets regi på den svenska ambassaden i Ankara. På plats var bland andra kronprinsessan Viktoria, näringsminister Thomas Östros och hans turkiska motsvarighet Ali Coskun.
Även SKF, Ericsson, Autoliv, Telia Sonera, Ikea, Tetra Pak, ABB och Saab deltog.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons