SBAB:s vd ställer krav på bankerna

Rimlig ränta på sparkontot, rätt pris direkt på bolån, begripliga produkter, bra bemötande samt ansvar. Nej, det är inte uppretade bankkunder som gått samman vilka ställer dessa fem krav. Det är SBAB:s vd Carl-Viggo Östlund som i debattartikel i Dagens Industri pekar på att den utbredda misstron mot banksektorn inte är hållbar.

Under strecket
Publicerad
SBAB:s vd Carl-Viggo Östlund menar att alla banker, inklusive hans egen, måste börja jobba för kundernas bästa.

SBAB:s vd Carl-Viggo Östlund menar att alla banker, inklusive hans egen, måste börja jobba för kundernas bästa.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Han är självkritisk och menar att alla banker, inklusive hans egen, måste börja jobba för kundernas bästa. Och det är bråttom.

I debattartikeln tar han avstamp i en undersökning som den statliga banken genomfört i samarbete med Nordic Brand Academy. I undersökningen rangordnar svenska folket rimlig ränta på löne- och sparkonton, rättvisa bolånevillkor och bra kundbemötande högt som verktyg att återskapa det raserade förtroendet för bankerna. Undersökningen ger inget bra betyg till bankernas hanterande precis. Exempelvis har bara fyra av tio förtroende för bankerna och endast tre av tio anser att banken ger en rimlig ränta på sparkontot.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons