”Satsa på hamnen som ger tillväxt – Göteborg”

Sverige har en stark infrastruktur som stöttar landets export, men borde ta fram en nationell hamnstrategi. Den centrala roll som Göteborgs hamn spelar för Sveriges exportindustri bör uppmärksammas. Det skriver Olaf Merk, hamn- och sjöfartsexpert på International Transport Forum, OECD.

Publicerad
De stora investeringar som krävs för att ett land ska kunna ta emot oceangående trafik gör det klokare att identifiera en hamn (Göte­borg) som landets huvudsakliga godsnav, skriver Olaf Merk. På bilden syns världens största containerfartyg MSC Maya i Göteborgs hamn.

De stora investeringar som krävs för att ett land ska kunna ta emot oceangående trafik gör det klokare att identifiera en hamn (Göte­borg) som landets huvudsakliga godsnav, skriver Olaf Merk. På bilden syns världens största containerfartyg MSC Maya i Göteborgs hamn.

Foto: Adam Ihse/TT (Arkiv 2015)
Olaf Merk

Olaf Merk

Foto: Pressbild
Annons

Sverige lägger 4,4, procent av BNP på offentliga investeringar i infrastruktur – en av de högsta andelarna i hela OECD. I motsats till de flesta OECD-länder har inve­steringarna dessutom ökat under de senaste åren. Resultatet är en stark och välfungerande infra­struktur för godstransporter. Det visar OECD-rapporten ”Promoting and Wellbeing in Sweden”, som publicerades tidigare i höst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons