Annons

Stravinskij, Britten & Brahms Satirisk Stravinskij stärker motståndskraften

Stina Ekblad agerar både soldat, prinsessa och djävul med de sju musikerna i Radiosymfonikerna som publik och motspelare i Stravinskijs moralitet "Historien om en soldat".
Stina Ekblad agerar både soldat, prinsessa och djävul med de sju musikerna i Radiosymfonikerna som publik och motspelare i Stravinskijs moralitet "Historien om en soldat". Foto: Arne Hyckenberg

Musiken håller öppet när världen stänger. Sofia Nyblom hör hopp och gemenskap i de streamade livekonserterna som blivit Sveriges signum i krisen och som visar att gräset är grönt på vår sida gränsen.

Under strecket
Publicerad

Stina Ekblad är full i fan i "Historien om en soldat".

Foto: Arne Hyckenberg

Alan Gilbert leder Sveriges Radios symfoniorkester i Johannes Brahms Symfoni nr 1. 

Foto: Arne Hyckenberg

Robert Trevino leder Malmö symfoniorkester i Beethovens Symfoni nr 4. 

Foto: Håkan Röjde

Vad det är som gör att vi i Sverige är ensamma om att ha orkestrar som mitt i coronapandemin går till jobbet och håller det digitala fönstret öppet, medan de internationella konserthusen vikt sig för stormen – det vore värt en forskningsstudie. För även om musikaliska berättelser inte kan knäcka viruset så kan de hjälpa oss att att uppskatta det vi har, istället för att sukta efter det som vi oundvikligen kommer att mista.

Detta råkar också vara sensmoralen i ”Historien om en soldat”, den ryska folksaga som Igor Stravinskij vid krigsslutet 1918 förvandlade till ett stycke satirisk musikteater för tre skådespelare och sju musiker. Verket är en burlesk moralitet om girighet och fåfänga vars udda besättning, skiftande taktarter och jazzrytmer speglar en förryckt, oförutsägbar tid där mänskligheten stod mitt i ett paradigmskifte.

Annons
Annons
Annons