Annons

Säsong”Säsong” är hypnotisk och hänförande vacker

I ”Säsong” förekommer begränsat med ord, desto fler stämningsmättade bilder, varav de flesta noggrant förberedda.
I ”Säsong” förekommer begränsat med ord, desto fler stämningsmättade bilder, varav de flesta noggrant förberedda. Foto: Plattform Produktion

Regissören Johan Skoog återvänder till sina hemtrakter på Söderåsen i Skåne. Bilderna andas ett stilla varsel om något som ska hända – här finns en ambition att teckna ett stelnat samhälle i förändring.

Publicerad

Å ena sidan känns John Skoogs långfilmsdebut ”Säsong” som ett kompilat av mycket av det bästa från svenska landsbygdsskildringar under senare decennier, från ”Sagolandet” och ”Farväl Falkenberg” till ”Man tänker sitt” och ”Äta sova dö”. Å andra sidan, och desto viktigare, framstår ”Säsong” som helt sin egen. Och det finns goda skäl till det. John Skoog har under ett decennium gjort sig ett namn som en fåordig och visuellt driven kortfilmare med verk som äger rum i regissörens hemtrakter, runt Kvidinge på Söderåsen i Skåne, med dess djupa skogar och öppna fält. I ”Säsong” är det dit han återvänder ännu en gång, till miljöer han behärskar och i hög grad till människor han redan känner.

Här förekommer begränsat med ord, desto fler stämningsmättade bilder, varav de flesta noggrant förberedda; vad som är gestaltat och vad som är helt dokumentärt hos John Skoog är inte viktigt. Det viktiga är närvaron, närvaron av en kamera som lever, som söker och prövar sig fram, gör intryck, reagerar; en kamera som hade den faktiskt en själ. Skulle man med ett ord beskriva hans filmer – inräknat titlar som ”Sent på jorden”, ”Förår” och ”Shadowland” – skulle det kunna vara ”olycksbådande”. Inte för att de uttrycker en tydlig civilisationskritik eller en särskilt dyster världssyn utan mer för att bilderna andas ett stilla varsel om något som ska hända, något som ska komma, ett tillstånd före ett annat. Många förgörande vackra skymningar, ett vansinnesvrål, en ung flicka vandrande på vägen med gevär, en annan som springer från dörr till dörr i villaområdet och knackar på. Prisbelönade ”Värn” handlar om en man som en gång byggt ett fort som skydd mot yttre hot.

Att ”Säsong” fokuserar på ensamhet och utanförskap ligger i sakens natur.

Foto: Plattform Produktion Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons