Annons

SAS-piloten fick gå: Hela flygbranschen nedslagen

Förre SAS-anställde Andreas Rydnell ser en mörk framtid för piloter.
Förre SAS-anställde Andreas Rydnell ser en mörk framtid för piloter. Foto: Björn Larsson Rosvall

Piloten Andreas Rydnell blev uppsagd från SAS. Han ser en globalt nedslagen bransch utan framtidshopp. Sociologen Roland Paulsen räds en utveckling på arbets­marknaden mot vinnare och förlorare.

Under strecket
Publicerad

Piloten Andreas Rydnell oroar sig inte för sin försörjning, inte i nuläget.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Roland Paulsen ser en fara med det växande antalet osäkra anställningar, det så kallade prekaritatet: ”Fler människor hamnar utanför och det blir en skarpare indelning mellan vinnare och förlorare.”

Foto: Emma-Sofia Olsson

Nya möjligheter kan födas ur ovisshet, tror Andreas Rydnell.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Andreas Rydnell har aldrig varit arbetslös förut. ”Nu går jag mot arbetslöshet och det är inte roligt men man lär sig något... Det är en livserfarenhet.”

Foto: Björn Larsson Rosvall

Bara några veckor in i corona­pandemin fick Andreas Rydnell, 32-årig pilot från Göteborg, ett mejl från en rekryteringsfirma. Det riktade sig till nyutbildade piloter och erbjöd en så kallad ”pay to fly”-deal, där man som pilot skulle betala mellan 300 000 och 400 000 kronor för att under ett halvår få arbeta hos ett utländskt flygbolag, och på så vis skaffa sig flygtimmar.

− Många piloter idag har utbildat sig privat och har redan betalat uppemot en miljon kronor för utbildningen. Och så ska man betala för att få arbeta. Det är så tråkigt när man ser att de här flygbolagen börjar utnyttja situationen och människors osäkra tillvaro så snabbt.

Annons
Annons
Annons