SAS-pilot: Ryssarna är oansvariga

Det som ryssarna håller på med är oansvarigt. Det säger SAS-piloten och pilotutbildaren Tobias Kesselbring, som inte gärna ”vill behöva väja för ryska plan utan transpondrar”. Pilotföreningens ordförande Martin Lindgren vill att den civila flygledningen får tillgång till primärradar.

Under strecket
Publicerad
Det var ett av Cimbers CRJ-200 flygplan, inhyrt av SAS, som tvingades väja för det ”osynliga” ryska signalspaningsplanet söder om Malmö. Svenska SAS-piloten Tobias Kesselbring kallar ryssarnas agerande oansvarigt.

Det var ett av Cimbers CRJ-200 flygplan, inhyrt av SAS, som tvingades väja för det ”osynliga” ryska signalspaningsplanet söder om Malmö. Svenska SAS-piloten Tobias Kesselbring kallar ryssarnas agerande oansvarigt.

Foto: TT OCH PRIVAT
Annons

Vid lunchtid på fredagen hamnade ett plan från danska Cimber på kollisionskurs med ett ryskt signalspaningsplan. Cimber förvärvades helt nyligen av SAS, för vilket bolaget flugit på kontrakt för. Det är samma bolag som Tobias Kesselbring arbetar för. Från ett pilotperspektiv är hans syn på ryssarnas agerande glasklart.

– De som flyger i närheten av det civila flygets rutter borde naturligtvis ta sitt ansvar och ha transpondern påslagen. Det som ryssarna håller på med är oansvarigt och man vill inte gärna behöva väja för ryska plan.

Annons
Annons
Annons