Annons

SAS-kriget på Twitter

På onsdag fattar regeringen beslut om låneramen för SAS och då kommer även flygbolagets bokslut för 2012. Krisen är över – för stunden. Men under en dramatisk vecka i november var företaget i hetluften och sociala medier blev den arena där både fack och företagsledning kämpade om att sätta agendan.

Publicerad
1/7

11 november: Spekulationerna om SAS kris är i gång och oroliga resenärer börjar höra av sig till företaget via Twitter.

2/7

12 november: SAS meddelar att företaget måste spara 3 miljarder kronor. I besparingsplanen står klart att de anställda måste gå med på kraftigt försämrade anställningsvillkor som sänkt lön och lägre pension.

3/7

13 november: SAS har kommunicerat till medier att facken har till och med söndag på sig att säga ja till avtalet, annars riskerar företaget konkurs. Men ingen förhandlingsframställan har lämnats till Unionen. SAS ligger lågt på Twitter men Unionen är mycket aktivt.

4/7

14 november

5/7

15 november: Förhandlingar inleds i Köpenhamn.

6/7

18 november.

7/7

19 november.

SAS kriser har avlöst varandra de senaste tio åren. Ändå slog beskedet ner som en bomb. När den försenade delårsrapporten presenterades 12 november stod det klart att bolaget måste spara tre miljarder kronor. Ett nytt kollektivavtal för de anställda måste till – med lägre löner och försämrade villkor.

Bilden av ett företag på fallrepet kompletteras när vd:n Rickard Gustafsson intervjuas i Aktuellt samma kväll. Han kan inte rekommendera kunder att köpa biljetter med SAS.

Oroliga resenärer försöker få information. Frågorna strömmar till SAS via Twitter och Facebook. De flesta vill veta vad som kommer att hända med bokade och betalda resor om bolaget går i konkurs.

Annons

Men där lämnar man lugnande besked. ”Vi flyger som vanligt” – är budskapet som trummas ut.

Facken är pressade, bolaget har gjort klart att de har en vecka på sig att acceptera villkoren. Ett avtal måste vara på plats senast vid midnatt nästa söndag – annars väntar konkurs och uppsägningar.

Unionen kallar företagets agerande för ett diktat och nu startar kriget om tillgång till det offentliga rummet med sociala medier som arena.

– Detta var en unik facklig händelse på nätet. Samtidigt pågick SD-krisen (efter Expressens avslöjanden om Sverigedemokraterna , reds anmärkning). Så konkurrensen var stenhård, säger Johan Ulvenlöv som är onlinestrateg på Unionen.

Det var han och organisationens pressekreterare Jennie Zetterström som utformade strategin bakom Unionens blogginlägg, tweets och statusuppdateringarna på Facebook.

– Det fanns en risk för att man skulle etablera en bild som går ut på att det är facket som ska sänka SAS. Vi insåg tidigt att vi måste visa att facket gör allt i sin makt för att rädda företaget, förklarar Jennie Zetterström.

Medan SAS använde sociala medier för att i första hand möta kunderna och svara på deras frågor såg Unionen chansen att påverka opinionen och motparten.

Cecilia Saberi, pressansvarig på SAS förklarar via ett e-postmeddelande att sociala medier ger bolaget ett ypperligt tillfälle att leva upp till sitt kundlöfte.

”.... inte bara för att vi kan använda Twitter och Facebook i kommunikationen med kunder, utan framförallt för att det är ett enkelt, snabbt och smidigt sätt att göra det på och vi måste vara där våra kunder är.”

På tisdagen, 13 november, hade facket ännu inte fått en förhandlingsframställan från SAS trots att företaget tydligt kommunicerat till media att det finns en deadline. Motdraget var att twittra ut det ungefär varannan timme. Dagen efter bad facket folk skicka vidare – retweeta budskapet och fick stöd av 68 personer, några timmar senare kallade SAS till förhandling.

Under förhandlingarna florerar olika rykten om hur illa ute SAS egentligen är. Företaget gick med vinst senaste kvartalet men nu förebereder man för ett värsta-scenario med konkurs. Nyheten om att alla plan runtom i världen ska vara fulltankade för att snabbt kunna köras tillbaka till Skandinavien sprids som en löpeld i svenska, danska och norska medier.

Det står även klart att utlandspersonal fått rådet att ha kontanter tillgängliga för att kunna bekosta sitt uppehälle.

– Vi var vakna dygnet runt. Vi levde och andades med förhandlarna. Det var viktigt att visa att vi var på plats och vi informerade så mycket det gick, utan att störa förhandlingarna, säger Jennie Zetterström.

Tidsfristen, söndag 18 november, passerade. Förhandlingarna fortsatte efter midnatt. Strax efter klockan fem på måndagmorgonen var ett nytt avtal för kabinanställda på plats.

Men företaget fick mycket kritik i efterspelet. Dagen därpå började Unionen i en rad tweets berätta om förutsättningarna för förhandlingen i Köpenhamn.

Facket tilldelades ödelokaler utan möbler, förutom fällstolar. De hade ingen internetuppkoppling och ingen skrivare. Toalettpapper fick de köpa själva.

Cecilia Saberi menar att företaget förhandlade med åtta olika fackförbund under en kort tidsperiod:

– Vi hade inte lång tid till att förbereda det praktiska och inte heller lång tid på oss för att avsluta förhandlingarna. Därmed behövde vi arbeta dygnet runt för att säkerställa att villkoren skulle vara på plats för att säkra företagets framtid.

SvD Näringsliv har tidigare talat med mediestrategen Brit Stackson om fackets och företagets agerande i sociala medier under krisen. Hon är övertygad om att kanalerna i allt större utsträckning kommer att användas som påtryckningsmedel i förhandlingar och inte minst i nästa valrörelse.

– Man har drivit på ganska hårt och det har vi inte sett tidigare. Det är en bra fingervisning på vart vi är på väg.

Far- och flygquiz

QUIZ: Varifrån kommer flygbolaget? quiz.svd.se LÄTT QUIZ: Hur många bilmärken sätter du? quiz.svd.se SVÅRT QUIZ: Kan du alla bilmärken? quiz.svd.se
Annons
Annons

11 november: Spekulationerna om SAS kris är i gång och oroliga resenärer börjar höra av sig till företaget via Twitter.

Bild 1 av 7

12 november: SAS meddelar att företaget måste spara 3 miljarder kronor. I besparingsplanen står klart att de anställda måste gå med på kraftigt försämrade anställningsvillkor som sänkt lön och lägre pension.

Bild 2 av 7

13 november: SAS har kommunicerat till medier att facken har till och med söndag på sig att säga ja till avtalet, annars riskerar företaget konkurs. Men ingen förhandlingsframställan har lämnats till Unionen. SAS ligger lågt på Twitter men Unionen är mycket aktivt.

Bild 3 av 7

14 november

Bild 4 av 7

15 november: Förhandlingar inleds i Köpenhamn.

Bild 5 av 7

18 november.

Bild 6 av 7

19 november.

Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons