SAS hotas av lågpriskrig: ”En helt ny marknad”

Det blir en hård kamp om kunderna när SAS ställs mot lågprisbolagen.
Det blir en hård kamp om kunderna när SAS ställs mot lågprisbolagen. Foto: Johan Nilsson/TT

Flygbranschen börjar så sakta att återhämta sig och nu startar kapprustningen om kunderna. För SAS tillträdande vd Anko Van der Werff blir konkurrensen från lågprisbolagen en avgörande fråga.

Under strecket
Publicerad
Anko van der Werff, ny vd för SAS.

Anko van der Werff, ny vd för SAS.

Foto: Larry MacDougal/AP
Annons

När Anko Van der Werff nu tar över efter Rickard Gustafson som vd för SAS, är det i en av pandemin helt omstöpt flygmarknad. Affärsresandet har bytts mot digitala möten och mycket tyder på att förändringen i stort kan bli permanent.

Analytiker spår att utvecklingen kan pressa traditionella flygbolag som SAS att närma sig lågprisbolagens affärsmodeller i kampen om de nya fokuskunderna – nöjesresenärerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons