Annons

SAS permitterar 90 procent av personalstyrkan

SAS vd Rickard Gustafson.
SAS vd Rickard Gustafson. Foto: Claudio Bresciani/TT

Flygbolaget SAS permitterar 10 000 medarbetare – 90 procent av sin personalstyrka. Det säger bolagets vd under en pressträff. Åtgärden är en direkt följd av coronaviruset.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bolagets ”kostym” måste nu anpassas efter omständigheterna kring virusspridningen, enligt SAS.

Foto: Johan Nilsson/TT

Bolagets ”kostym” måste nu anpassas efter omständigheterna kring virusspridningen, enligt SAS.

Foto: Johan Nilsson/TT

10 000 personer, eller 90 procent av personalstyrkan, permitteras temporärt, meddelar SAS vd under en presskonferens från bolagets huvudkontor. Bolagets kostym måste nu anpassas efter omständigheterna kring virusspridningen, lyder budskapet.

– Det är naturligtvis drastiska åtgärder. Men resandet har i princip upphört, säger Gustafson och fortsätter:

– Vi upplever en samhällskris av sällan skådat slag. En kris om gått från land till land och påverkar industri efter industri, säger Rickard Gustafson.

Bolagets ”kostym” måste nu anpassas efter omständigheterna kring virusspridningen, enligt SAS.
Bolagets ”kostym” måste nu anpassas efter omständigheterna kring virusspridningen, enligt SAS. Foto: Johan Nilsson/TT

Enligt flygbolaget har det skett en kraftig nedgång i efterfrågan på flyg både utanför och inom Skandinavien.

– Det har mer eller mindre försvunnit, säger Gustafson.

Enligt SAS kommer de temporära neddragningarna att genomföras inom alla delar av verksamheten.

Annons
Annons

SAS kommer att flyga hem passagerare, meddelar bolaget på sin hemsida.

”Vi kommer stå till myndigheternas förfogande för att på deras uppdrag ta hem strandsatta medborgare eller upprätthålla samhällskritisk infrastruktur, så långt det är möjligt”, skriver SAS.

Från regeringens sida kallar näringsminister Ibrahim Baylan (S) situationen dramatisk. Han vill dock inte gå in på vilka åtgärder som kan bli aktuella, utan hänvisar till att besked om åtgärder kommer i "närtid".

– Vi diskuterar med SAS, men också med de andra ägarna vilka åtgärder vi behöver göra för att se till att den här verksamheten finns kvar och också utvecklas i en tid när det här vänder, säger Baylan till TT.

Betyder det du säger att staten inte kommer att låta SAS gå i konkurs?

– Jag har ingen som helst anledning att spekulera kring den typen av frågor. Vi för en dialog med SAS och med de andra ägarna hur vi kan se till att stötta både flyget som infrastruktur, men också SAS, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Svenska och danska staten är största ägare i SAS med drygt 14 procent vardera. Baylan vill inte uppge vilka diskussioner som förts med övriga ägare om kapitaltillskott till bolaget.

– När vi är klara med dessa diskussioner kommer vi också att presentera dessa i form av konkreta åtgärder, säger Baylan.

I Norge meddelade SAS under lördagen att 100 piloter och 100 kabinanställda ska permitteras. Strax efter det sa Norges statsminister Erna Solberg att landets flygplatser och hamnar stängs ner från och med måndag.

Svenska UD har sagt att man avråder från alla icke nödvändiga utlandsresor till samtliga länder i hela världen tills den 14 april. Något som under lördagskvällen ledde till att flera stora svenska researrangörer ställde in sina flyg.

Annons
Annons

– Jag kan konstatera att flyg är viktigt, det är en samhällsbärare. När det är omöjligt att flyga så måste myndigheterna se till att det finns ett livskraftigt flyg även efter covid-19, säger Rickard Gustafson.

Från fackligt håll säger man att beskedet om permittering var väntat.

Förbundsordförande för Transportarbetarförbundet Tommy Wreeth kallar läget är allvarligt. Transport representerar cirka 500 medlemmar.

– Man har ju stegvis dragit ner det här och nu avråder UD från resor, så det är fullt förståeligt att man nu hamnar i det här läget, säger Wreeth till SvD.

Vad innebär det här för era medlemmar?

– Det är lite olika i de nordiska länderna, man har varit betydligt klokare i Norge där man behöll möjligheterna att permittera. I Danmark tog man beslut idag, vad jag förstod, att införa permittering. Det är något som vi förordar också, säger Tommy Wreeth.

Trots att permitteringar inte går att genomföra i Sverige så berörs den svenska personalen ändå. I början av mars meddelade regeringen ett krispaket för att stötta den svenska ekonomin genom en ny lag om korttidsarbete.

Pengarna i permitteringsfonderna är nämligen tömda och har inte fyllts på sedan 1990-talet, enligt Wreeth. Därför borde lagen om korttidsarbete tidigareläggas.

– SAS tvingas ju att kalla till uppsägningsförhandlingar istället. Så i Sverige riskerar man istället att bli uppsagd på arbetsbrist.

Svensk pilotförening hade förhandlingar med SAS strax innan presskonferensen.

– Det är klart att det inte var oväntat. Vi såg utvecklingen under veckan och med UD:s avrådan från att resa så kommer människor inte att vilja flyga. SAS är som vilket annat bolag som helst och utan intäkter går det inte att hålla i gång företaget, säger Martin Lindgren, ordförande i fackförbundet, till TT.

SAS kabinanställda SCCA skriver i ett pressmeddelande att man stödjer flygbolagets ansträngningar. Man uppmanar nu regeringen att agera.

”Svenska regeringen måste agera för att rädda vår infrastruktur tills vi återgår till ett mer normalt läge”, skriver Viktoria Svensson, SCCA.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons