SAS jagar mer pengar i coronakrisen – aktien rasar

Sedan den 18 maj måste SAS passagerare bära munskydd på flygningarna.
Sedan den 18 maj måste SAS passagerare bära munskydd på flygningarna. Foto: Vidar Ruud/TT

Över 4,6 miljarder i försvunna intäkter och över 100 parkerade plan. Så Nu flaggar SAS för att mer pengar behövs.

Publicerad
Annons

Enligt SAS vd Rickard Gustafson har bolaget gott om krediter – men krediter räcker bara under en period. Därför diskuterar bolaget nu med sina storägare – bland annat svenska och danska staten – om att rekapitalisera bolaget. Det kan innebära direkta statliga stöd eller till exempel en nyemission av aktier.

– Ska vi överleva och skapa en långsiktigt fungerande affär då måste vi inte bara få tillgång till lån, utan också återställa vår balansräkning. Vi behöver rekapitalisera bolaget. Det klarar inte vi utan stöd från våra huvudägare, säger Gustafson till nyhetsbyrån TT.

Enligt SAS vd har det under senare tid inletts ”intensiva och konstruktiva” diskussioner med både svenska och danska staten om att rekapitalisera bolaget.

– Vi pratar om ett betydande belopp, säger Rickard Gustafson.

I kvartalsrapporten skriver bolaget att det hoppas kunna presentera en plan på hur denna rekapitalisering ska se ut under de kommande veckorna.

För en månad sedan sade storägaren Jacob Wallenberg att staten måste gå in med pengar och rädda SAS. Samma dag sade finansminister Magdalena Andersson (S) att staten stödjer SAS men att bolagets framtid inte endast är en fråga för staten utan även för de andra ägarna.

Annons
Annons

När SvD når ordföranden för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, Wilhelm Tersmeden, vill han inte kommentera rapporten eller SAS önskan om mer pengar då facket i nuläget inte ”vill störa processen” som pågår.

Det är det totala stoppet i världens flygtrafik som gjort djupt avtryck i SAS kvartalsrapport, som släpptes under torsdagsmorgonen. Där redovisas en förlust före skatt på 3,7 miljarder kronor.

I spåren av den negativa – om än inte oväntade – mörka rapporten sjönk SAS aktie kraftigt i öppningshandeln på Stockholmsbörsen med runt 10 procent. Danska banken Sydbank hade räknat på en förlust på cirka 4 miljarder kronor.

Bolagets intäkter har halverats under de tre gångna månaderna när så gott som samtliga SAS-plan har stått på marken. I april rapporterade flygbolaget att det endast körde på 5 procents kapacitet. SAS intäkter låg på 5,3 miljarder kronor, ett fall på mer än 4,6 miljarder jämfört med samma period förra året.

SAS försöker nu minska sina kostnader kraftigt varhelst de kan. 28 april meddelade bolaget att de kommer att säga upp 5 000 av sina anställda för att anpassa bolaget till en ny verklighet under och efter coronakrisen. Det är drygt 40 procent av hela bolagets personalstyrka.

Det är just på framtiden som bolaget väljer att lägga fokus i sin rapport. Under rubriken ”Anpassning till en ny verklighet” skriver bolagets vd Rickard Gustafson att bolaget kommer att revidera sin affärsplan för de kommande åren.

”Det kommer sannolikt att dröja till 2022 innan vi ser efterfrågenivåer i linje med vad vi upplevde före covid-19-utbrottet”, konstaterar Gustafson i kvartalsrapporten.

Annons
Annons

För det finns en liten ljusning i coronakrisens tunnel. Under tisdagen meddelade SAS, i linje med flera andra stora europeiska flygbolag, att det återöppnar flera flyglinjer i juni. Från att endast ha flugit med 15 plan kommer SAS att ha 30 plan i drift och börja flyga till bland annat Köpenhamn, Amsterdam, New York och Chicago.

Den danske flyganalytikern Jacob Pedersen vid Sydbank säger att det är av yttersta vikt att SAS visar upp en optimistisk framtidssyn för investerare och ägare.

– Företagsledningen behöver vara övertygande för att de frågar om en väldigt massa pengar, säger han.

Pedersen uppskattar att SAS har gått back med så mycket som 100 miljoner kronor per dag under coronakrisen. Han tror att flygbolaget behöver runt 10 miljarder kronor för att klara sig igenom krisen, som ter sig mer långdragen än man först hoppades på – och behöver statliga pengar för att överleva.

– Ja, det var varit väldigt uppenbart under en rätt så lång tid i fallet med SAS, säger han till SvD.

Svenska och danska staten har tidigare meddelat att de går in och garanterar nödlån som bolaget tar, något som är värt 3,3 miljarder kronor. Även norska staten har meddelat att SAS får ta del av lånegarantier värda 1,5 miljarder norska kronor.

I sin rapport skriver SAS att ”alla potentiella lösningar kommer att kräva att både stater och marknadsaktörer deltar” för säkra bolagets överlevnad.

Jacob Pedersen tror att det är rätt så säkert att både svenska och danska staten kommer gå in med stödpengar. Framförallt danska staten, säger han, kommer kunna se krisen som en chans att få en större ägarandel i SAS, något som den danska staten har signalerat att den vill.

Även SAS största nordiska konkurrent, Norwegian, blöder kraftigt och presenterade siffror för första kvartalet 2020 under torsdagen.

Men i stället för en kvartalsrapport släpper bolaget en ”operativ uppdatering med bolagets senaste siffror. Lågprisbolagets rörelseresultat låg på minus 2,1 miljarder norska kronor och förlusten före skatt hamnade på 3,3 miljarder norska kronor.

Den 20 maj meddelade Norwegian att de hade säkrat lånegarantier på 3 miljarder norska kronor från norska staten, pengar som bolaget räknar ska räcka över sommaren.

Flyg- och resebranschen har varit hårt ansatt av coronakrisen. I april släppte FN:s luftfartsorganisation ICAO en rapport som räknade med att antalet flygpassagerare under de första tre kvartalen 2020 kommer att vara 1,2 miljarder lägre jämfört med samma period 2019. Den främsta orsaken till detta ska vara den förväntade stora minskningen under de för flygindustrin så viktiga sommarmånaderna.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons