Annons
X
Annons
X

Flygbolagen tvingas sänka biljettpriserna ännu mer

SAS-chefen Rickard Gustafson räknar med att priset på flygresor fortsätter gå ned. Samtidigt hoppas han tjäna mer pengar framöver när SAS inför riktigt snabb internetanslutning i Europa-planen. Det gör det möjligt att öka försäljningen till resenärerna.

SAS-chefen Rickard Gustafson tror på billigare flygbiljetter den närmsta tiden.
SAS-chefen Rickard Gustafson tror på billigare flygbiljetter den närmsta tiden. Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

Flygbolaget SAS har haft ett hyggligt senaste kvartal. Bolaget har kunnat dra nytta av att resandet tar fart under sommaren och under det senaste kvartalet, som i SAS fall täcker maj-juli, gjorde bolaget en nettovinst på 805 miljoner kronor.

Det var i nivå med hur det såg ut under motsvarande kvartal året före och betydligt bättre än under det föregående kvartalet. Resultatet var också i stort i linje med vad analytikerna som följer bolaget räknat med.

Precis som tidigare har priset på flygbiljetter pressats ned och det har påverkat både SAS och bolagets alla konkurrenter. Att priserna pressas är bland annat en följd av att flygbolagen beställt och fått många nya plan.

Annons
X

Nu tvingas bolagen sänka biljettpriserna för att locka fler resenärer och fylla planen. Det hela förstärks av att många resenärer oroar sig för allt från terrorattacker till effekterna av brexit och det sätter ytterligare press på flygbolagen att sänka priserna.

Prispressen har hängt i rätt länge nu. Kommer biljettpriserna att fortsätta ner ännu mer?

– Det är en rejäl prispress och under de senaste nio månaderna har genomsnittspriset för en resa med SAS fallit med 8 procent. Jag kan inte blicka framåt och ge någon prognos men jag ser inga som helst tecken på att prispressen avtar, säger Rickard Gustafson.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Flera europeiska flygbolag, som Lufthansa och Easyjet, har kommit med kraftiga varningar för att terrororo, brexit, geopolitiska spänningar slår mot resandet.

    Hur mycket märker ni av det?

    – Under sommaren och det kvartal som varit har vi haft ett otroligt bra gensvar från våra kunder och vi har aldrig haft bättre beläggning i våra plan eller haft fler passagerare. Vi har nog gynnats av att en hel del av den oro vi sett gäller länder som Turkiet dit vi inte flyger så mycket, säger Rickard Gustafson.

    Nu flyger ju en del till Asien och där har andra flygbolag märkt att asiatiska resenärer blivit oroliga för terrorattentaten i Europa och valt att stanna hemma. Vad har ni sett?

    – Jag förstår att en del flygbolag är oroliga och vi är heller inte immuna. Men vårt nätverk ser som sagt lite annorlunda ut. Det är också så att 60 procent av de som reser till Asien med oss kommer från Skandinavien. Bland de asiatiska resenärerna är det mer i Kina än i Japan som vi märkt av en oro.

    Ny satsar mycket på att flyga interkontinentalt och har skaffat nya långdistansplan. Men ni får allt mer konkurrens från Norwegian som nu snart också öppnar en ny linje från Köpenhamn till San Francisco.

    San Francisco är en viktig destination för er. Hur ska ni möta Norwegians satsning?

    – Norwegian har byggt upp en stor långdistansverksamhet och vi tar dem på allvar. Men vi kan erbjuda en betydligt bättre tidtabell med fler avgångar och vi har också ett erbjudande för affärsresenärerna som de inte har, säger Rickard Gustafson.

    I juni strejkade de svenska SAS-piloterna och 100 000 resenärer drabbades. Konflikten kostade SAS 140 miljoner kronor.

    Relationen till de anställda verkar ofta vara spänd. Hur är läget just nu på SAS?

    – Först och främst vill jag beklaga att vi hamnade i konflikt med piloterna och hur det påverkade passagerarna. Man ska ändå komma ihåg att SAS har gått igenom förändringar som få andra bolag varit med om. Nu måste jag säga att vi har en bra och konstruktiv dialog med de anställda, säger Rickard Gustafson.

    Om ett år tänker ni börja sätta in en ny generation trådlösa nätverk (wifi) i era plan för Europatrafik. Både ni och flera andra har ju erfarenhet av tidigare varianter av tekniken som används för att man ska kunna koppla upp sin dator eller mobil till internet även inne i planet.

    Resultatet har ofta varit dåligt och ibland direkt uruselt. Men nu lovar ni att det ska bli riktigt hög hastighet. För den som ser på video eller laddar ned filer blir det en hastighet på upp emot 12 Mbit/s, men långsammare om man själv laddar upp filer.

    Vad räknar ni med att tjäna på den här satsningen?

    – För det första är det för att våra kunder vill vara uppkopplade även inne i planet. Men med det här systemet kan vår kabinpersonal och piloter också vara uppkopplade hela tiden. Det gör att vi kan ge resenärerna bättre service.

    Många flygbolag hoppas ju också på nya intäkter när de till exempel via nätet kan sälja saker till passagerare som sitter stilla i planet.

    Hur ser du på den möjligheten?

    – Jag är helt säker på att vi med bra wifi kan få mer försäljning i planen, säger Rickard Gustafson.

    Ska det gå att ringa vanliga samtal från planet med tjänster som Skype och Facetime? Många skulle nog bli väldigt störda om den de sitter intill på planet pratar i mobilen hela tiden.

    – Tekniskt är det möjligt men vi har inte bestämt om vi ska släppa på den funktionen, säger Rickard Gustafson.

    Annons
    Annons
    X

    SAS-chefen Rickard Gustafson tror på billigare flygbiljetter den närmsta tiden.

    Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X