Sårbarhet är hennes nyckel till framgång

Influencern Therése Lindgren har en miljon följare på Instagram och drygt en miljon följare på YouTube.
Influencern Therése Lindgren har en miljon följare på Instagram och drygt en miljon följare på YouTube. Foto: Johan Jeppsson Illustration: Staffan Löwstedt

För Therése Lindgrens många följare verkar de obefintliga skarvarna mellan ett klipp där hon äter genomskinlig mat, och en video där hon berättar om en upplevd våldtäkt, vara tämligen oproblematiska.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är tidigt i pandemin, den 22 mars 2020. Therése Lindgren lägger ut en ny video på sin Youtube-kanal, ett 22 minuter långt sammandrag av en dag hon tillbringar med att sminka sig – tio timmar i sträck. Den enda regeln: hon får inte ta bort något smink under tidsperioden. Hennes ansikte skiftar färg och form massor av gånger under dessa tio timmar, hon går från helt osminkad till en rätt ”nude” makeup och vidare via ett praktiskt taget knallila ansikte för att mot slutet ha lagt en vanlig sminkning över hela rasket. Det blir många lager smink på tio timmar.

Numera är Therése Lindgrens sminkvideos sömlöst ihopsydda med reklam för hennes egna smink- och hudvårdsprodukter, lika mycket lansering som terapeutisk stund framför kameran. Men, så har det inte alltid varit. Det går att se Lindgrens sminkmaraton-klipp från mars 2020 som något symboliskt; som en hyllning till hur allt en gång började, till den där tiden 2013 när Lindgren var sjukskriven för utbrändhet, depression och ångest och startade sitt Youtube-konto med videos där hon – just det, sminkar sig. I dag har hon över miljonen prenumeranter på Youtube och lika många följare Instagram.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons