Annons

Madelaine Levy:Det gäller att inte låta sig luras av Sara Stridsberg

Under strecket
Publicerad

I ”Porträtt av konstnären som ung” skriver James Joyce om den unge mannen Stephen som ser en kvinna vid strandkanten. Från hans utsiktspunkt en bit bort, framstår hon som något mer än en vanlig människa – med kjolarna hopsamlade kring midjan som en fågelstjärt, och de nakna benen i vattnet, ser hon ut som en graciös trana. Religiöst uppfostrad, i benhårda hierarkier där sanning ställts mot lögn och gott mot ont, inser Stephen plötsligt att man kan se världen som något annat än det den först framstår som. Fågelkvinnan blir hans kreativa urscen, hans epifani då han upptäcker metaforens, för att inte säga litteraturens, kraft.

Det är svårt att blicka ut över Sara Stridsbergs författarskap – ett av vår samtids riktigt stora – utan att tänka på Stephen och den euforiska glädje som synen av kvinnan i strandkanten väcker hos honom. Liksom få andra vet Stridsberg att se på världen med annan blick än den gängse. Ur historien, ofta ur kvinnohistorien, fiskar hon upp ensidigt tolkade eller bortglömda öden, som Sally Bauers. Verklighetens Sally Bauer, var långdistanssimmare som tog sig över såväl Kattegatt och Ålandshav som Engelska kanalen. Hon blev ”The Swedish Queen of the Channel”, en kortvarig stjärna men knappast en person som gått till den intellektuella kvinnohistorien.

Annons
Annons
Annons