”Det är mänskligt att blunda för det som pågår”

Sara Jangfeldt spelar ”Lola Blau”, en artist som ser tillbaka på sitt liv. För koreografin svarar Fredrik Benke Rydman. ”Han hjälper mig med kroppsspråket, jag får plocka fram dansaren i mig.”
Sara Jangfeldt spelar ”Lola Blau”, en artist som ser tillbaka på sitt liv. För koreografin svarar Fredrik Benke Rydman. ”Han hjälper mig med kroppsspråket, jag får plocka fram dansaren i mig.” Foto: Daniella Backlund

Sara Jangfeldt hyllades som Sally Bowles i ”Cabaret” i Malmö förra året. Nu gör hon Lola Blau i ett slags systerpjäs på Kulturhuset Stadsteatern. Rollen bygger på kompositören och författaren Georg Kreislers erfarenheter av att vara judisk flykting.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sångerna i ”Lola Blau” påminner om Kurt Weills musik, tycker Sara Jangfeldt, som känner sig hemma i 1920- och 30-talets kabaréstil.

Foto: Daniella Backlund
Annons

Du och regissören Rikard Bergqvist tar ett eget grepp på ”Lola Blau”.

– Ja, vi börjar i den gamla kvinnans minnen, i återblickar. Jag gör hela förvandlingssminkningen på scenen; sätter en ung peruk över gammelperuken, och pendlar mellan den gamla och den unga Lola under föreställningen. Kanske är hon också en överlevande från Auschwitz eller en ängel. Vi vill undvika det alltför glamorösa ”musikalgreppet” och hoppas att man kommer närmare denna sköra kvinna. Berättelsen börjar i Wien 1938 då Lola måste fly. Hennes familj är redan vid tjeckiska gränsen men hon vill stanna kvar för hon har fått kontrakt på stadsteatern i Linz. Så skickar teaterledningen ett brev att hon inte är välkommen, undertecknat ”Heil Hitler”. Hon tar båten till USA.

Annons
Annons
Annons