Annons

Therese Eriksson:Sara Danius var allt annat än lagom

Sara Danius delar ut pris på QX-galan på Cirkus i februari, i den omtalade klänningen från Nobelfesten 2018.
Sara Danius delar ut pris på QX-galan på Cirkus i februari, i den omtalade klänningen från Nobelfesten 2018. Foto: Karin Törnblom/TT

Sara Danius förstod vikten av synlighet. Vad hade hon kunnat bära på Nobelfesten ett krisår som 2018 förutom den orangerosa kreationen?

Under strecket
Publicerad

”Det är nu det börjar. En lidelse för allt synbart ger sig till känna. Ingen vet riktigt vad lagom är”, skriver Sara Danius i ”Den blå tvålen” (2013). Danius syftar på den framväxande litterära realismen på 1800-talet – men det hon skriver kunde också vara en beskrivning av hennes egen gärning, och av hennes persona.

Knytblusen, den höghalsade klänningen med stora röda rosor mot svart botten, en blåsa helt gjord av boksidor på omslaget till tidningen Vi och så, till sist, den frapperande klänningen i rosa och orange på förra årets Nobelfestligheter. Varför bar Sara Danius dessa kreationer? För att hon älskade mode, ja, men kanske också: för att hon visste något om vikten av synlighet.

Annons
Annons
Annons