Recension

Den blå tvålenSara Danius äreräddar detaljernas mästare

ETT NYTT SEENDE De franska realisterna på 1800-talet erbjöd ett sinnligt svar på modernitetens gnagande problem: samhällets oläsbarhet. Sara Danius äreräddning av de länge baktalade realisterna är storartad läsning, skriver Daniel Sandström.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Akademiledamoten Sara Danius är professor i estetik vid Södertörns högskola.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Honoré de Balzac (1799–1850), skildrade storstadslivet i de 85 romaner som går under beteckningen ”Den mänskliga komedin”.

Foto: GETTY AOP

Gustave Flaubert (1821–1880), mest känd för ”Madame Bovary” (1857).

Stendhal, egentligen Henri Beyle, (1783–1842) skrev bland annat ”Om kärleken” (1822).

Annons

”All teori är grå.” Så lyder ett av Goethes bästa citat.

När detta citat dyker upp i en bok med den kärnfulla titeln ”Den blå tvålen” uppstår en särskild dynamik mellan färgerna, mellan teoribildningens gråhet och skönlitteraturens blåhet. Vi återkommer till det.

Annons
Annons
Annons