X
Annons
X
Recension

Lärda kvinnor Sanslöst kul när Ebba och Horace hamnar i rampljuset

Lisa Lindgrens imitation av känd kulturkvinna är en komisk höjdpunkt när Hilda Hellwig placerar ”Lärda kvinnor” i dagens Sverige. En klassisk Molière förflyttar sig villigt ned i källarklubben.

Lisa Lindgren, Kirsti Torhaug, Hannah Alem Davidson, Fredrik Evers och Ashkan Ghods. I bakgrunden: Melina Tranulis, Jesper Söderblom, Fredrik Lundin och Reuben Sallmander. Foto: Ola Kjelbye
Läs mer om Scenvåren 2019

Molières ”Lärda kvinnor” rörde sig i Paris välbeställda borgarhem. När Hilda Hellwig ger oss stycket på Göteborgs stadsteater befinner vi oss i Stockholm, i halvkyffiga källarlokaler, men med eleganta detaljer som en pianist (Tanja Naranjo) och en hyllad poet vid namn Trissotin (Fredrik Evers).

Ändå spelar vi liksom på det äkta, men krisande, paret Philamintes och Chrysales hemmaplan. Och det är lika bra att säga det: Lisa Lindgren och Reuben Sallmander spelar dem som kulturens abdikerade kungapar, vi kan kalla dem Ebba och Horace, eftersom vi kommit dem så nära, åtminstone i offentlighetens seriefigurform.

Ashkan Ghods, Kirsti Torhaug, Lisa Lindgren och Melina Tranulis.

Foto: Ola Kjelbye Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X