Annons

Sanningen om världens längsta linbana

Linbanan passerar Skellefteälven vid Renström 1953.
Linbanan passerar Skellefteälven vid Renström 1953. Foto: Ur Skellefteå museums samlingar

I Norrland påstår man sig ha världens längsta linbana. Varför? Hur ser den historiska bakgrunden ut?

Publicerad

När en del av den gamla Bolidenbanan marknadsförs som världens längsta linbana är det en sanning med modifikation. Vad som avses är världens längsta linbana för persontrafik. Mellan 1943 och 1987 transporterades malm från Skelleftefältet längs sträckan Kristineberg–Boliden på en 96 kilometer lång linbana – världens längsta. År 1987 revs emellertid huvuddelen av anläggningen, med undantag för en 13 kilometer lång sträcka, varav 3 kilometer över vatten, som fortfarande är i bruk för passagerartrafik. Bakgrunden är som följer.

Det började med andra världskriget. De omfattande ransoneringarna under beredskapsåren gjorde det svårt att föra malm från gruvorna till smältverket på Rönnskär. Lastbilstrafik var för dyrt, och endast sträckan mellan Bolidens anrikningsverk och Rönnskär hade järnvägsräls. Ett antal förslag diskuterades för att lösa problemet. Vissa yrkade på att en ny järnväg mellan gruvorna och Boliden var det bästa alternativet, men eftersom detta riskerade att bli ett både kostsamt och i tiden alltför utdraget projekt föll valet på en linbana. Boliden AB slöt kontrakt med AB Nordström Linbanor, och 1941 började man förhandla fram avtal med markägarna.

Annons
Annons
Annons