Sänkta priser ett lyft för Ica

Påsken och sänkta priser på många varor lyfter Ica-handlarnas försäljning med 7,6 procent i mars, jämfört med samma månad förra året.

Under strecket
Publicerad
Annons

I jämförbara butiker sålde Ica-handlarna 7,1 procent mer under mars i år än samma månda förra året. Totalt sålde Ica för 6 815 miljoner kronor inklusive moms.
Den största förklaringen till försäljningsökningen är påsk-en, som 2004 inträffade i april och i år i mars. Kalendereffekten beräknas stå för 3,8 procentenheter av ökningen. Res-ten hänför Ica till de sänkta priserna som lyfts fram i stora reklamkampanjer och som är ett grepp för att möta konkurrensen från lågpriskedjor.

– Prissänkningen har gett en tydlig effekt. Vi är nöjda, säger Icas presschef Janne Pettersson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons