Annons

”Sänk bensinskatten – höj trängselavgifter”

Foto: Claudio Bresciani/TT

Socialdemokratin måste bedriva en ambitiös klimatkamp som både Greta-aktivister och Bensinupproret har råd att ställa sig bakom. En framkomlig väg är bilavgiftsväxling, skriver Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager i Socialdemokratiska Ekonomklubben vid Handelshögskolan.

Under strecket
Publicerad

Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager.

Foto: Pressbilder Bild 1 av 1

Som ett svar på dagens bensinskatt om 60 procent har Bensinupproret fått gehör runtom i landet, där beskattningen slår djupt orättvis mot invånare i glesbygd som samtidigt upplever en allt sämre samhällsservice i stort.
I en intervju med Aftonbladet meddelade Magdalena Andersson visserligen att det inte var bestämt vilka miljöskatter som skulle höjas i en kommande grön skatteväxling (trots felaktig citering av Aftonbladet), men ytterligare ökningar av bensinskatten uteslöts inte av finansministern. På så sätt liknar utvecklingen konflikten mellan Macron och Gula Västarna i Frankrike, samtidigt som oron hos Bensinupproret och ilskan i glesbygden lätt viftas bort i debatten.

Bensinskatten har blivit en materiell symbolfråga -- symptomatisk med såväl skolstrejker som klyftan mellan stad och land. Och samtidigt som Socialdemokraterna säger sig vilja vara ett parti som ska lösa problem som människor ser i deras vardag presenteras inga som helst förslag för att faktiskt möjliggöra att alla landets invånare ska ha råd att få dottern till fotbollsträningen eller handla hem vad man behöver.

Annons
Annons
Annons