”Sänk bensinskatten – höj trängselavgifter”

Foto: Claudio Bresciani/TT

Socialdemokratin måste bedriva en ambitiös klimatkamp som både Greta-aktivister och Bensinupproret har råd att ställa sig bakom. En framkomlig väg är bilavgiftsväxling, skriver Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager i Socialdemokratiska Ekonomklubben vid Handelshögskolan.

Under strecket
Publicerad
Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager.

Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager.

Foto: Pressbilder
Annons

Som ett svar på dagens bensinskatt om 60 procent har Bensinupproret fått gehör runtom i landet, där beskattningen slår djupt orättvis mot invånare i glesbygd som samtidigt upplever en allt sämre samhällsservice i stort.
I en intervju med Aftonbladet meddelade Magdalena Andersson visserligen att det inte var bestämt vilka miljöskatter som skulle höjas i en kommande grön skatteväxling (trots felaktig citering av Aftonbladet), men ytterligare ökningar av bensinskatten uteslöts inte av finansministern. På så sätt liknar utvecklingen konflikten mellan Macron och Gula Västarna i Frankrike, samtidigt som oron hos Bensinupproret och ilskan i glesbygden lätt viftas bort i debatten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons