X
Annons
X
Krönika

Anna Ångström: Samvetet och moralen får jobba hårt i höst

Välkomna till SvD Scenhöst! Här samlar vi intervjuer, kalendarier och tips om vad som händer på scenerna framöver. På svd.se under vinjetten "Scenhösten 2018" hittar ni också recensioner av teater, dans, opera och musikaler i landet.

Verkligheten omkring oss kan ofta leda tankarna till en grekisk tragedi. Både som kollektiv och som individer ställs vi inför ödesfrågor och val. Då kan teatern skapa rum för möten och reflektion. På Kulturhuset Stadsteatern, som inledde säsongen med Eyvind Johnsons tungviktare ”Krilon”, iscensätts nu Aischylos ”De skyddssökande”. Den handlar om en grupp kvinnor på flykt som söker fristad, ett akut tema som på senare år har gestaltats på scener i såväl Berlin som Göteborg.
Det finns även sår i vår nära historia som aldrig läker. Riksteatern berättar om några judiska tonårspojkar som vågade utmana nazisterna med en egen tidning i koncentrationslägret Theresienstadt.

Ord kan ge tröst och klarhet, men också bli bedrägliga och farliga när valörerna förskjuts. På Göteborgs stadsteater tar Carolina Frände och ensemblen tempen på samtiden utifrån Timothy Snyders bok "Om tyranni". När orden utarmats kan kroppen istället ta kommandot. Förra året blev en video viral i USA, "Dancers vs Trump quotes", där en rad koreografer tolkar grova Donald Trump-citat i dans. Kropparna gör motstånd. I mer metaforisk, poetisk form tar detta sig uttryck i Sverigeaktuella Margret Jenkins koreografi "Skies calling skies falling".

Repetition av ”Julius Caesar” på Orionteatern, där Shakespeares pjäs iscensätts av musikern och regissören Kristofer Steen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X