Annons

Samtliga vagnar i t-banan ska live-övervakas

Livekameror ska byggas in i samtliga Stockholms tunnelbanevagnar.
Livekameror ska byggas in i samtliga Stockholms tunnelbanevagnar. Foto: Tomas Oneborg

De syns inte, men filmar allt som händer. Alla vagnar i Stockholms tunnelbana ska utrustas med live-kameror. Ett regeringsförslag öppnar för att kollektivtrafiken i hela Sverige ska slippa tillståndsplikten för kameror.

Uppdaterad
Publicerad

För ett år sedan var det tänkt att livekamerorna endast skulle sättas in i de 96 beställda C 30-vagnar som beräknas tas i trafik i vinter. Men den styrande koalitionen i Region Stockholm har bestämt sig för att höja ambitionen ytterligare för kamerabevakning i tunnelbanan.

Även de sammanlagt 271 vagnar som ingår i C 20-flottan, som varit i trafik sedan sekelskiftet, ska utrustas med livekameror som är direkt uppkopplade mot SL:s trygghetscentral. Kostnad: 100 miljoner kronor.

– Vi har inväntat den digitala utvecklingen med smart teknik, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Annons

Tidigare har livekameror i tunnelbanan bara funnits på fasta platser som perronger och uppgångar. Terroristen Rakhmat Akilov fångades på bild av SL:s kameror under sin flykt efter dådet på Drottninggatan, och kunde identifieras av en anställd på SL:s trygghetscentral.

Tanken med livekameror är att det ska gå snabbare att agera om något händer i tågen.

Kristoffer Tamsons på SL:s trygghetscentral.
Kristoffer Tamsons på SL:s trygghetscentral. Foto: Tomas Oneborg

– Ringer en resenär som är med om något kan man direkt bedöma situationen och se vilken typ av hjälp som behövs sättas in. Om det är räddningsinsatser, sjukvård eller polis som krävs, säger Kristoffer Tamsons.

Kriminella handlingar blir lättare att upptäcka:

– Om en gärningsman på rymmen hoppar på ett tåg tappar man möjligheten att hålla koll på vad som händer. Man behöver inte vänta till nästa station eller i efterhand plocka ut bilder, tillägger Tamsons.

Även andra förseelser blir enklare att upptäcka:

– Brottsligheten på stationerna har minskat sedan vi fick livekameror. Nu kan vi ta den på bar gärning som begår brott inne i vagnarna, säger trafikregionrådet.

Tunnelbanan har ett undantag i den nya kamerabevakningslagen, som är ett komplement till den gemensamma dataskyddsförordningen GDPR (general data protection regulation) som gäller i hela EU  sedan den 25 maj 2018.

All annan kollektivtrafik i Sverige behöver söka tillstånd för kameror om de bevakar en plats där allmänheten har tillträde. Liksom till exempel myndighetsbyggnader, skolor och sjukhus.

– Vi vill ta bort tillståndskravet för hela kollektivtrafiken i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.

Enligt Jenny Bård, jurist på tillsynsmyndigheten Datainspektionen, kan det bli verklighet för hela landet redan den 1 januari 2020.

– Ett proposition från regeringen till riksdagen ligger färdig där ingen skillnad mellan trafikslag eller kommun befästs. Nödvändiga tillägg finns om att behovet av kamerabevakning måste överstiga integritetskravet och att materialet inte ska sparas längre än nödvändigt. SL har visat sig vara duktiga på att göra sådana värderingar, säger Jenny Bård.

Så ska de nya tunnelbanevagnarna C 30 se ut. Kamerorna är skyddade av så kallat vandalsäkert hölje och svåra att upptäcka.
Så ska de nya tunnelbanevagnarna C 30 se ut. Kamerorna är skyddade av så kallat vandalsäkert hölje och svåra att upptäcka. Foto: Region Stockholm
Annons
Annons

Kristoffer Tamsons på SL:s trygghetscentral.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Så ska de nya tunnelbanevagnarna C 30 se ut. Kamerorna är skyddade av så kallat vandalsäkert hölje och svåra att upptäcka.

Foto: Region Stockholm Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons