Annons

Kosmologiska pilarSamtidskonsten ger sig ut på rymdäventyr

Lawrence Lek, ”Geomancer”, 2017. Videostillbild.
Lawrence Lek, ”Geomancer”, 2017. Videostillbild. Foto: Bonniers konsthall

Vad kan science fiction säga i en tid med AI, VR och globala nätverk? Håkan Nilsson ser en utställning med konstverk som bjuder på resor både i den inre och yttre rymden, bortom lasersvärd och pojkfantasier.

Publicerad

Det händer att jag får frågan ”vad är konst?” Den kan vara formulerad på ett välmenade, artigt, försåtligt eller rent aggressivt vis. I vilket fall som helst är det en diskussion jag hellre tar än ”vad är science fiction?”. Alla dagar i veckan.

Nej. Jag sover inte med mitt lasersvärd, men jag har ett långt, numera lågintensivt förhållande till science fiction, ett faktum som över åren har gett upphov till en mängd olika reaktioner minst lika ”spretiga och fascinerande” som genren själv så som Bonniers konsthall beskriver den. För om ”vad är konst?” ibland innehåller pejorativa antaganden om en pompös värld full av hittepå (tänk Ruben Östlunds film ”The square”), kämpar science fiction ofta med fördomar om lågt (eller inget) kulturellt värde i en värld full av (pojkars) tonårsfantasier. Det är talande att konstnären Anna Hoetjes i en intervju i utställningsfoldern värjer sig mot begreppet och istället förordar ”spekulativ fiktion”.

Debora Elgeholm, ”Storage of the ID – MOBO”, 2019.

Foto: Bonniers konsthall Bild 1 av 4

Larissa Sansours & Søren Lind, ”In the future they ate from the finest porcelain”, 2016. Videostillbild.

Foto: Bonniers konsthall Bild 2 av 4

Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, ”The great silence, 2014. Videostillbild.

Foto: Bonniers konsthall Bild 3 av 4

Lee Bul, ”Civitas solis II”, 2014. Installationsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons