Annons

Samtidigt i Rio – mästarens park förfaller i dammoln

Roberto Burle Marx, skiss för ministeriets takträdgård, Utbildnings- och hälsoministeriet, Rio de Janeiro, gouache 1938.
Roberto Burle Marx, skiss för ministeriets takträdgård, Utbildnings- och hälsoministeriet, Rio de Janeiro, gouache 1938. Foto: Burle Marx Landscape Design Studio, Rio de Janeiro. Reproduced with permission.

Roberto Burle Marx (1909 - 1994) var en av de stora brasilianska modernisterna. Ändå är han relativt okänd internationellt. Multibegåvad var han verksam som målare, skulptör, scenograf och keramiker, men framför allt som landskapsarkitekt. Ulrika Pilo besöker den förfallande parken Aterro do Flamengo, ett av Burle Marx mest omfattande verk

Under strecket
Publicerad

Roberto Burle Marx.

Foto: Claus Meyer / Jewish Museum, New York

Aterro do Flamengo skyddsklassades som nationellt kulturav 1964.

Foto: Ulrika Pilo

Betongbänkarna i Aterra do Flamengo.

Foto: Ulrika Pilo

Utbildnings- och hälsoministeriet takträdgård i Rio de Janeiro, designad av Roberto Burle Marx 1938.

Foto: Cesar Barreto

Roberto Burle Marx, Skiss för den privata trädgården Vargem Grande Faenza i Areiras, São Paulo, 1979.

Foto: Jewish Museum, New York

Under öppningsceremonin för de olympiska spelen i Rio belystes den vågmönstrade mosaik som Roberto Burle Marx skapade för Avenida Atlantica omkring 1970 i både filmklipp och grafiska ljuseffekter på invigningsarenan. Promenadstråket sträcker sig mellan det turisttäta Copacabana och det övre medelsklassområdet Leme och har genom vykort, badhanddukar och flipflops kommit att bli lika utmärkande för staden som kristusstatyn ”Cristo Redentor”, Sockertoppen och de kilometerlånga stränderna. Upphovsmannen, landskapsarkitekten och konstnären Roberto Burle Marx har dock förblivit förhållandevis obekant för personer utanför Sydamerika. Den pågående retrospektiva utställningen på The Jewish Museum i New York (tom 18 september) som nästa år reser vidare till Deutsche Bank KunstHalle i Berlin (från 7 juli 2017) leder förhoppningsvis till att hans namn sprider sig utanför kontinentens gränser.

Burle Marx växte upp i São Paulo men den tyska modernismen hade en tydlig inverkan på hans arbete. Som hans efternamn indikerar var hans pappa tysk och det var i Berlins botaniska trädgård som hans intresse för landskapsarkitektur inleddes. Hans samlade produktion präglas av ett ingående intresse för den brasilianska floran där intentionen var att både ordna och betona dess mångfald i en slags anti-mimesis – att livet imiterar konsten. Ett exempel på detta är hans samling om 3500 växtarter som nu visas upp för allmänheten på Sítio Roberto Burle Marx och som han före sin bortgång donerades till den brasilianska staten. Viktigt att nämna är likväl att Burle Marx tillsammans med namnkunniga personer som Lois Costa och Oscar Niemeyer gjort att Brasilien förvärvat en betydelsefull position i den modernistiska arkitekttraditionen.

Annons
Annons
Annons